Soep


Een beetje soepig kijk ik naar de aftiteling van Tros Radar.

Tros Radar liet een smeuig verhaal over de waardeopbouw van de beleggingsverzekering langs mijn beeldscherm voorbij trekken. Vooral Nationale-Nederlanden kreeg er flink van langs. De voorbeelden waren lekker sappig inclusief een happig kijkende advocaat, boze burgers, een teleurgestelde parlementariër en een verontwaardigde presentatrice. Je ziet ze denken: hier kunnen we de komende maanden een mooi gerecht van maken.

Boos smeet ik mijn laptop in de hoek. Ik had niet op zitten letten. Waarom had ik zelf het woord woekerpolis niet verzonnen. Zelfs de domeinnaam woekerpolis.nl was nog vrij.
Terug naar de boodschappers. Tros-Radar en Independer.

Weet even dat de boodschapper Tros Radar zelf polissen adviseert (ook beleggingshypotheken) via Independer. Een jaar geleden liet ik al zien dat ook de schoorsteen bij de Tros-Radar ongetwijfeld lekker rookt door de verkoop van deze “onafhankelijke” adviezen. Ze zijn er door het Commissariaat van de Media flink voor op hun vingers getikt.

En Independer is niet, zoals de naam zou doen vermoeden, onafhankelijk, maar gewoon een
adviseur die provisie ontvangt van bijvoorbeeld Nationale-Nederlanden.

Transparantie hoort ook te gelden voor boodschappers.

Verzekeraars zijn nu aan zet. Ze moeten opboksen tegen een collectieve verontwaardiging via het TV medium. Argumenten, emoties, feiten en fictie in een grote pan bovenop het vuurtje van Tros-Radar. De soep wordt behoorlijk heet gegeten.