Juichen en mopperen

Hoe ging het in 2014 met mijn vak, met het bedrijf en persoonlijk?

Het juichhoekje. Zelden heb ik zo’n mooi jaar gehad. Het provisieverbod bleek positief uit te pakken voor mijn bedrijf. Meer tevreden klanten en meer omzet. De vaste adviestarieven, ook voor schadeverzekeringen, bleken een schot in de roos. Niet in de laatste plaats vanwege het gemak; gewoon één van de vijf tariefkaarten pakken. Scherp calculeren en snel handelen is een conditio sine qua non voor elke bedrijf maar zeker voor dienstverleners en dat lukt steeds beter. Ook was het fijn dat de overheid veel nieuwe pensioenwetten introduceerden. Vaktechnisch moest ik daarom dit jaar vol aan de bak en dat geeft voldoening. Het is mooi om te zien dat steeds meer verzekeraars altijd bij elke nieuwe klant verwijzen naar het onafhankelijke intermediair. Ze durven terecht zelf geen advies meer te geven. Het levert een mooie aangroei van mijn bedrijf op. Nederland wordt daardoor steeds helderder met drie partijen: polisfabrieken, onafhankelijke adviseurs en internetaanbieders. Ook bij de woekerpolissen lijkt de wal het schip te gaan keren; Verzekeraars hebben de oplossing klaar liggen en het moment komt steeds dichter bij waarop ze besluiten er een punt achter te zetten.

Het mopperhoekje. De snelheid van dienstverlening wordt er geregeld uitgehaald door verzekeraars; de veranderingen in de financiële wereld zijn zo groot dat ik er soms zelfs wel begrip voor heb dat verzekeraars en banken hun beloftes niet na kunnen komen. Dat gevecht van de financiële wereld om hun dienstverlening te verbeteren, wordt helaas niet door elke consument herkend. Diezelfde consument zal steeds vaker zien dat dienstverlening niet zonder een verhoging van de kosten gaat. Bedrijven kunnen de dienstverlening meestal wel betalen maar steeds meer consumenten moeten zelf op het internet gaan winkelen. Een rechtstreeks gevolg van het provisieverbod. Prima voor simple risk producten maar voor de complexe verzekeringszaken is dat een groot risico. Het financiële kennisniveau bij de Nederlander is namelijk nog steeds zeer laag; wie kan zijn eigen salarisstrook lezen? Laat staan een risico-afweging maken bij de koop van een pensioen of een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Het persoonlijke hoekje. Ik ben en voel me gezond met een top gezin en vrienden om me heen. Sinds dit jaar ondersteun ik een buurtinitiatief. Voor mij een hele nieuwe coöperatieve wereld met burger- en overheidsparticipatie en  collectieve en individuele duurzaamheid en betrokkenheid. De burger aan het roer.

Tevreden? Ach, het kon slechter met me gaan maar het mag best nog sneller, beter en goedkoper. Het mag ook pro-actiever en persoonlijker.  Tevreden dus? Nee, nooit.

 

Kantoorbelevenissen, Pensioen Lijfrente AOW

Laat uw reactie achter