Maatmens


Ministerie van Financiën heeft het branchevoorstel over de beloningstransparantie onverkort overgenomen. Het voorstel introduceert een maatmenssystematiek. De maatmenssystematiek houdt in dat de klant een ‘maatmensprovisie’ bij de betreffende productsoort krijgt getoond. Pas na doorvragen dient de adviseur de provisie op de specifieke post te noemen. (bron VVP)Eerst was er een plan dat polisverkopers precies moesten laten zien hoeveel provisie ze kregen bij het afsluiten van een verzekering. Alle polisverkopers riepen toen: “Dat is niet eerlijk” en maakten hun eigen voorstel en dat is nu geaccepteerd.

De verkopers gaan hun klant nu
– ongeveer informeren wat een verzekeraar
– ongeveer aan provisie betaalt op een polis die
– ongeveer hetzelfde eruit ziet bij
– ongeveer dezelfde soort klant.

Die “ongeveer dezelfde soort klant” heet “De MaatMens”.
Wilt u de provisie overigens niet ongeveer weten maar het exact weten?
Dan kan u er gewoon om vragen en die bemiddelaar vertelt het dan.

Maar dat was al jaren ongeveer mijn advies.
En dat is nu ook ongeveer het advies van de Consumentenbond.
En dat maakt bovenstaande “ongeveer-maat-mens-systematiek-onzin” ook gelijk weer overbodig en betuttelend.

In het bericht bovenaan blijkt dat het Ministerie van Financiën het voorstel direct, geheel en onverkort over heeft genomen. En dan moet je altijd even opletten.

Want dat voelt een beetje als je je huis verkoopt en de eerste koper direct JA, GRAAG! zegt.
De buren weten het dan al: “Je hebt gewoon te weinig gevraagd, sukkel.”