Sexy verzekeringsvoorwaarden

Het zachte papier gleed langs mijn vingers als een mes door boter. De geur van de inkt gaf mij een kleine maar welkome rilling langs mijn rug. Kippenvel kreeg ik van de woorden op het papier die zich vertaalde als vage, bijna sensuele beelden van mooie momenten die elk leven het moeite waard maken om geleefd te worden.

Veel sexier kan ik het niet maken. De werkelijkheid is dat nog geen kwart van de consumenten (28 procent) de polisvoorwaarden leest  bij het afsluiten van een verzekering. Eén van de vijf consumenten die de polisvoorwaarden wel zorgvuldig doornemen (19 procent) begrijpt niet wat er staat. Ongeveer de helft van de consumenten is naar eigen zeggen redelijk op de hoogte van de polisvoorwaarden.

Het imago van de verzekeringsbranche als geheel bevindt zich in 2010 op een stabiel laag niveau rond de vijftig procent; zeven jaar geleden was dit percentage nog tachtig procent. (Consumentenmonitor augustus 2010). Het imago is niet echt belangrijk want bijna de helft van de ondervraagden vindt de mate van dekking die een verzekeraar biedt, belangrijker dan het hebben van een positief gevoel ten aanzien van de verzekeraar.

Wat nu te doen?

Lees elk jaar de polissen even door.ook de verzekeringsvoorwaarden. Soms kan het makkelijk zijn de bijbehorende offerte ook door te lezen. Leestijd vaak niet meer dan 60 minuten.

Controleer met deze checklisten of elk belangrijk risico ook daadwerkelijk goed verzekerd is.