Manjana

Denk vooruit is naar mijn mening één van de beste adviezen die het AFM via haar website Wijzer met geldzaken geeft. Een paar maanden financieel vooruit denken over persoonlijke geldzaken is voor velen al een heftige opgave. Laat staan nadenken over de situatie om na 1 jaar door ziekte naar 70% inkomen terug te vallen of na 2 jaar naar een wettelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering. Vooruitdenken over pensioen is zelfs voor ons soms nog een hele opgave. Toch proberen we dat met onze financiéle analyse zo nauwkeurig mogelijk te doen.

Kijk de onderstaande 9 adviezen eens door. Nog 2 opmerkingen vooraf.

  1. Er wordt voor elk probleem verwezen naar het Nibud. Dat is logisch want die hebben meegewerkt aan het opzetten van de website. Er zijn ook alternatieven zoals dit gemakkelijke huishoudboekje.
  2. Probeer het hinderlijke “je” toontje maar even te negeren.

1. Maak tijd voor je . Werk je administratie bij op een vast moment in de week.

2. Zorg er voor dat je belangrijke post apart houdt. Maak aparte stapels voor rekeningen die betaald moeten worden, kennisgevingen die je moet bewaren, zoals de eindafrekening van je energiebedrijf, huur- of hypotheek overzichten, en maak een aparte stapel van de post waarop je moet reageren, zoals een belastingaangifte. Let goed op de betalingstermijnen en betaal op tijd. (Nibud)

3. Zorg voor een overzichtelijke administratie. De gratis tabbladen van de Geldzaken Organizer (Ministerie van SZW, Nibud) helpen je daarbij. Op internet staan digitale huishoudboekjes zoals Yunoo of Cashflow om je administratie bij te houden.

4. Zorg dat je goed weet wat je inkomsten zijn. Begin met een lijst van je inkomsten per maand. Denk hierbij aan je loon/salaris, alimentatie, uitkering, pensioen, kinderbijslag en toeslagen (bijvoorbeeld huurtoeslag en zorgtoeslag). Check de inkomsten waarop je recht hebt (Nibud).

5. Zet zorgvuldig op een rij wat je iedere maand uitgeeft. Maak daarbij een onderscheid tussen de kosten waar je aan vast zit (door bijvoorbeeld een contract of een abonnement) en de kosten waar je zelf invloed op hebt. Bij contracten gaat het bijvoorbeeld om huur, hypotheek, gas/water/elektra, maar ook om de maandelijkse aflossing van een lening, de verzekeringen en de abonnementen voor telefoon, internet, een krant en de sportvereniging. Kosten waar je zelf invloed op hebt zijn bijvoorbeeld de benzine voor de auto, het openbaar vervoer, de boodschappen, kleding en alle extraatjes zoals uitgaan.

6. Maak een persoonlijke begroting. Zet alle inkomsten en uitgaven in kolommen naast elkaar op papier. Je ziet dan zo hoeveel geld je overhoudt of tekort komt. Zet ook een aparte budgetpost op papier voor de vaste contractkosten en zorg ervoor dat je dit geld niet gebruikt voor iets anders. Maak ook een budgetpost voor kosten die je kunt beïnvloeden,persoonlijk budgetadvies (Nibud). zoals boodschappen, kleding, uitgaan en extraatjes. Kom je geld te kort dan kun je hierop besparen. Realiseer je goed dat je op sommige van deze uitgaven meer kan besparen dan op andere. Je kunt hiervoor gebruik maken van het

7. Weet wat de kosten zijn van de financiële producten die je gebruikt. Rood staan op een betaalrekening kost geld. De kosten van leningen zijn nog hoger.

8. Wil je een grote aankoop doen of op vakantie, zet dan maandelijks een bedrag opzij. Maak een aparte budgetpost en reken uit hoe lang je moet sparen voordat je je spaardoel bereikt hebt.

9. Juist in deze economisch onzekere tijd; denk vooruit! Ben je voorbereid op een onverwachte uitgave of een verandering in je inkomsten? Zorg dat je een buffer hebt! Bereken je persoonlijke buffer (Nibud) en krijg direct inzicht in wat je minimaal achter de hand moet hebben voor jouw persoonlijke situatie. Check dit regelmatig, want iedere verandering in je leven kan gevolgen hebben voor de buffer die je nodig hebt.