Tros Radar

Het TROS-televisieprogramma Radar doet ten onrechte of Independer een niet commerciële instelling is, terwijl Independer in de markt gewoon optreedt als assurantie tussenpersoon voor Zorgverzekeringen. Hierdoor wordt de klant misleid en is er sprake van oneerlijke concurrentie.
Deze klacht hebben NVA en VvHN neergelegd bij het Commissariaat van de Mediawet.
Radar overtreedt volgens hun namelijk de reclameregels. Ook hebben ze bezwaar tegen de reclame-uitingen op de website van Radar waarin bezoekers worden aangemoedigd om met Independer in zee te gaan.

Volstrekt begrijpelijk dat Radar tegen Independer aanschurkt. Ongetwijfeld hebben ze daar een belang bij. Publieke zenders moeten er immers ook voor zorgen dat er genoeg geld binnenkomt. Bij de TROS en bij Radar moet de schoorsteen ook roken.

Te weinig kijkers en te weinig inkomsten en ze kunnen de tent sluiten. Dat daarbij mogelijk het belang van consumenten geschaad wordt, nemen ze bij de publieke omroep op de koop toe.

Zuerst kommt das Fressen und dann die Moral.

Radar heeft braaf een disclaimer opgenomen als je doorverwezen wordt naar de verzekeringswinkel van Independer. Maar je bedot mensen niet met schijnbaar “onafhankelijke” verwijzingen: de consumenten hebben daar de laatste jaren een radar voor ontwikkeld.