Branding in de branding

Nationale-Nederlanden start een nieuwe reclamecampagne en enige aandacht daarvoor is wel op zijn plaats. Deze nieuwe reclame campagne is grootschalig en niemand zal er aan kunnen ontsnappen.

Het communicatiebureau presenteert Nationale-Nederlanden als een bedrijf waar de mensen tot op het bot gemotiveerd zijn. Onze ervaring is echter dat de Nationale-Nederlanden medewerkers niet meer of minder gemotiveerd zijn dan bij andere verzekeraars. Er lopen talenten rond maar soms ook minder gemotiveerde en vaardige werknemers. Het was (en is) een degelijke conservatieve verzekeraar en dat hoort voor een verzekeraar een compliment te zijn.

Het communicatiebureau presenteert de verzekeraar nu met een nieuw logo met de naam in kleine letters om hun nederige positie te accentueren. Een beetje overdreven stap; ik hoef geen nederige verzekeraar zien maar wil een solide, degelijke verzekeraar die trots is op hun producten en hun werk. Dat mag best met hoofdletters.

De marketeers van Nationale-Nederlanden zullen de komende weken allerlei  van dit soort reclame-uitingen over ons heen storten. Niemand hoeft zich daar erg druk over te maken; zo doen marketingjongens dat. Er is gewoon een budget om de naam Nationale-Nederlanden een positiever imago te geven. “Branding” heet het jargon van de snelle jongens voor dit proces. Iedereen heeft er een mening over, maar veel voegt dat niet toe; de zendtijd is ingekocht, de advertenties staan klaar en de brochures zijn gedrukt.