CapGemini


Nederlandse verzekerden zijn over het algemeen tevreden over hun verzekeraar. Toch verandert jaarlijks veertig procent van schadeverzekeraar, zo blijkt uit onderzoek van Capgemini in zeven landen naar het gedrag van de consument op de verzekeringsmarkt.(BronVVP)

De onderzoekers bij CapGemini hebben daarvoor 10.000 (!) klantinterviews gevoerd.
Dat noem ik nog eens een gedegen onderzoek.
De interviews zijn gehouden in de volgende landen.

  • Duitsland (82 miljoen inwoners),
  • Spanje (44 miljoen inwoners)
  • USA (300 miljoen inwoners),
  • Frankrijk (61 miljoen inwoners)
  • Italië (58 miljoen inwoners),
  • Verenigde Koninkrijk (60 miljoen inwoners) en…..
  • Nederland met totaal 16 miljoen inwoners.

Omgerekend zijn er dus in Nederland 257 mensen geïnterviewd. Meestal zijn dat mensen die de computer actief gebruiken en uit hobby veel meedoen met onderzoekjes.
Zembla heeft daar 19 november 2006 een fraaie uitzending over gemaakt.

Nu de praktijk:

Wat zouden de mensen zeggen bij de onderzoeksvraag: “Bent u tevreden over uw verzekeraar”
Antwoord: “Ja, ik heb geen klachten. Ze behandelen me altijd netjes”.

Wat denken de mensen bij de vraag: “Bent u tevreden over uw verzekeraar”
Antwoord: Tja, als ik een negatief antwoord geef dan moet ik voorbeelden gaan geven waar ze er een rotzooitje van maken….en dat is me allemaal teveel werk. Het is tenslotte toch allemaal één pot nat. Als ik er aan denk om over te stappen dan doe ik dat. Ergens anders kan het vast goedkoper.

En wat was de conclusie uit het onderzoek ook al weer?
“De consument is in Nederland het meest merktrouw én het meest tevreden over zijn verzekeraar”.
Jaja, …….en 40% stapt jaarlijks over naar een andere verzekeraar.

Het wachten is op Nederlandse onderzoeksresultaten met 10.000 echte klantinterviews. Dat is pas C(n)ap Gemini.