Naverrekening 2024. Of bijbetalen of geld terug.
Achteraf nog even geld bijbetalen via naverrekening bij een verzekeringspremie is bijna altijd een teleurstelling. In de privé sfeer komt dat gelukkig nauwelijks voor. Maar zakelijk komt naverrekening des te meer voor. Dat komt omdat de premie is gebaseerd op variabele factoren, zoals omzet, loonsom of bruto winst dan wel op de samenstelling van de verzekerde “objecten”.
Achteraf naverrekening

Praktisch betekent bij naverrekening dat een verzekeraar achteraf bekijkt of de in rekening gebracht premie klopt met de uitgangspunten. Zij vragen daarom jaarlijks om opgave van diverse bedrijfsgegevens om de premie “na te verrekenen”. Het gevolg kan zijn dan er moet worden bijbetaald, of dat u geld terug krijgt. Dus ook als de verzekering al gestopt is kan er een nieuwe aanvullende premie worden gevraagd.
Op basis van de nieuwe informatie zal de verzekeraar weer een nieuwe “voorschot” premie vragen voor het lopende jaar. Al met al een flink gereken elk jaar door deze naverrekening.
Deze naverrekening premie wordt dus berekend op basis van de gegevens van uw bedrijf die op dat moment beschikbaar waren. Pas na afloop van het kalenderjaar weet u precies hoeveel medewerkers u in dienst had, hoeveel loon u betaald heeft en hoe hoog de omzet en de kosten van verzuim waren. Bij de de premievaststelling wordt op basis van de precieze gegevens de premie voor het afgelopen jaar berekend.
Welke verzekeringen naverrekening
Deze naverrekening komen vooral vaak voor bij ,
- transportverzekeringen
- bedrijfsrechtsbijstand,
- bedrijfsschade,
- Beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid
- verzuimverzekeringen
- en verzekeringen die zijn gekoppeld aan lonen van werknemers.
Hieronder hebben we ook nog even voor de liefhebber de consequenties gezet v.w.b. de assurantiebelasting.
Assurantiebelasting
[Read more…] about Naverrekening 2024. Of bijbetalen of geld terug.AOW-franchises 2025 en AOW-inbouwbedragen
De AOW-franchises 2025 zijn weer bekend . De gebruikelijke aanpassingen zijn door de Belastingdienst vastgesteld. Onze uitgebreide pagina met alle AOW-franchises hebben we hier staan.
Opvallend is het gelijk blijven het maximum salaris op € 137.800,- voor 2025 én 2026. Verder zijn er weinig verrassingen.
Basis AOW-franchises 2025

€ 18.475,- Enkelvoudig gehuwd, middelloon en beschikbare premie.
€ 137.800,- maximum FT pensioengevend loon (blijft ongewijzigd in 2025 en 2026)
Complete AOW-franchises 2025 informatie via AOW Franchises 2025
De nieuwe Pensioenwet
Alle aandacht krijgt, naast de aanpassing van de AOW-franchises 2025, de grote gevolgen van de nieuwe pensioenwet. Het merendeel van de pensioenregeling zullen snel moetne worden aangepast.De meeste pensioenregeling kennen immers nog de Premiestaffels Premiestaffelbesluit 2019. En dat snel niet meer toegestaan.
[Read more…] about AOW-franchises 2025 en AOW-inbouwbedragenAOW Franchise 2025 – Cijfers en rekenmodules
U treft hieronder de feiten en cijfers rondom de AOW Franchise 2025 aan.
Basis AOW Franchise 2025
€ 18.475,- Enkelvoudig gehuwd, middelloon en beschikbare premie.
€ 20.906,- Enkelvoudig gehuwd, eindloon.
€ 137.800,- maximum FT pensioengevend loon (blijft ongewijzigd in 2025 en 2026)
Zelf rekenen WTP collectief bedrijfspensioen
Overige AOW Franchise 2025
- € 36.950,- Gehuwd met maximale toeslag, middelloon en beschikbare premie.
- € 41.811,- Gehuwd met maximale toeslag, eindloon.
- € 26.935,- Ongehuwd, middelloon en beschikbare premie.
- € 30.478,- Ongehuwd, eindloon.
Totaal overzicht meerdere jaren Belastingdienst (CAP)
Premiestaffelbesluit 2019 Premiestaffels
Algemeen AOW franchise 2025
Eind van de maand januari 2025 zal iedereen een nieuwe salarisstrook hebben ontvangen. Voor werkgevers is het dus zaak (indien van toepassing) de nieuwe eigen pensioenbijdrage te vermelden. De berekening van de eigen bijdrage is als volgt. Als er sprake is van een eigen pensioen bijdrage 2025 in een pensioenregeling dan bedraagt die bijdrage vaak een percentage van de pensioengrondslag. (zeg 4%)
Fulltime pensioengrondslag = fulltime jaarsalaris -/- AOW franchise 2025.
Deze fulltime pensioengrondslag maal het parttime percentage levert de pensioengrondslag op voor de berekening van de premie of pensioenaanspraken. De eigen pensioen bijdrage 2025 is dus een percentage van deze pensioengrondslag.
Eigen bijdrage 2025 werknemer berekening

Een rekenvoorbeeld
- Salaris € 38.475,- fulltime
- AOW franchise 2025 € 18.475,-
- Pensioengrondslag € 20.000,-
- Parttime percentage 80%
- Pensioengrondslag € 16.000,-
- Eigen pensioen bijdrage 2025 (stel) 4% per jaar dus € 640,- per jaar
- Per maand € 53,33 inhouding eigen bijdrage pensioen
Maximum pensioengevend loon
Het maximum FT pensioengevend loon per 1 januari 2025 staat op € 137.800,-. Bij een hoger fulltime salaris zal dit salaris dus als uitgangspunt dienen.
Voorbeeld
- Salaris € 150.000,- fulltime
- Echter maximum pensioensalaris € 137.800,-
- Minus – AOW franchise 2025 € 18.475,-
- Maximale pensioengrondslag € 119.325,-
AOW Franchise 2025 factor
Vanaf 1 januari 2015 is de franchisefactor voor een middelloon- en een beschikbare premieregeling 100/75 van de AOW-uitkering plus vakantie-uitkering die geldt voor gehuwden met een partner ouder dan de AOW-leeftijd (in de tabel: AOW 50%). Voor een eindloonregeling is dit 100/66,28. Het bedrag moet naar boven worden afgerond. Anders is er geen sprake van “ten minste”. De minimale fiscale AOW Franchise 2025 is voor beschikbare premieregeling dus € 18.475,-
Rekenregels Ministerie 2025
Belastingdienst-AOW-franchise-rekenregels
Bovenmatig pensioen
Bij de pensioenopbouw moet dus rekening worden gehouden met de AOW Franchise 2025. Gebeurt dat niet, dan kan er een fiscaal bovenmatig pensioen ontstaan. De gevolgen van een dergelijk onzuivere pensioenregeling wordt hier besproken. Als gevolg van de wijziging van de pensioenrichtleeftijd van 67 jaar (2017) naar 68 jaar (2018) is er een daling van de fiscale ruimte. Oftewel er wordt een jaar langer premie betaald en dus is de maximale staffel premie verlaagd in 2018. Deze vermindering staat los van het gebruik van de AOW Franchise 2025.
AOW Franchise 2025 DGA
Hoewel volgens de Wet uitfasering pensioen in eigen beheer (PEB) het sinds 2020 niet langer mogelijk is om het pensioen voor een directeur-grootaandeelhouder (DGA) in eigen beheer op te bouwen, blijven de hogere franchises voor DGA’s met pensioen in eigen beheer relevant. Deze hogere franchises gelden voor DGA’s die hun PEB niet hebben afgekocht of omgezet in een oudedagsverplichting. Voor hen is er namelijk nog steeds sprake van (gedeeltelijk) eigen beheer.
Franchise 2024 en eerdere jaren
- Hier treft u de AOW franchise 2024.
- Hier treft u de AOW franchise 2023.
- Hier treft u de AOW franchise 2022.
- Hier treft u de AOW franchise 2021.
- Hier treft u de AOW franchise 2020.
- Hier treft u de AOW franchise 2019.
- Hier treft u de AOW franchise 2018.
- Hier treft u de AOW franchise 2017
- Hier treft u de AOW franchise 2016 en in voorafgaande jaren.
Afwijkende franchises
Er zijn diverse pensioenregelingen waar een afwijkende franchise gehanteerd moet worden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan excedent pensioenregeling die aanvullend zijn op bijvoorbeeld een bedrijfspensioenfonds regeling. Voorbeeld. Bij een BPF Horeca en Catering zal bij een excedent pensioenregeling rekening moeten worden gehouden met een verhoogde franchise door het maximum pensioengevend salaris basispensioenregeling op fulltime basis van ongeveer € 42.000,- .
AOW, franchise en 68 jaar
Er wordt bij het gebruik van de AOW franchise 2025 geen verschil gemaakt tussen de verschillende pensioen(richt)leeftijd en de verschillende ingangsdata van de AOW. Uitgebreide informatie kunt u terugvinden in ons artikel Pensioenleeftijd 68 jaar de emotie en de feiten.
Afkoopbedrag kleine pensioenen
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft het afkoopbedrag kleine pensioenen voor 2025 vastgesteld op vanaf € 2,- tot € xxxx (volgt). Dat was in 2024 € 592,51
Audio pensioengebouw
Algemene uitleg over ons pensioengebouw kunt u beluisteren in onze audio over het Nederlandse pensioengebouw.
Audio DGA pensioen
Informatie over het opbouw van een pensioenregeling voor de DGA kunt u hieronder beluisteren.
Pensioenadvies 2025
WTP pensioen offerte aanvraagAlle formulieren en grafieken op deze complete WTP Pensioenpagina of hier.
Gerelateerde artikelen AOW franchise 2025
Pensioenadvies collectief
Pensioenbeheer collectief
15 klussen voor goed bedrijfspensioenbeheer
Offerte pensioen collectief aanvragen
68 jaar de emotie en de feiten
Eigen bijdrage pensioen berekenen in 7 snelle stappen
Eigen bijdrage pensioen kan een onderdeel zijn van een pensioenregeling. De wijze van berekenen en de veel extra details vindt u hier. Reken het goed uit als u werknemer bent. En ook voor de werkgever is het verstandig, bij twijfel hulp te zoeken.
Berekenen vlak premiepensioen:
Een eigen bijdrage pensioen rekenvoorbeeld 2025
- Salaris € 38.475,- fulltime
- AOW franchise 2025 € 18.475,–
- Pensioengrondslag € 20.000,-
- Parttime percentage 80%
- Pensioengrondslag € 16.000,-
- Eigen pensioen bijdrage 2025 (stel) 4% per jaar dus € 640,- per jaar
- Per maand € 53,33 inhouding eigen bijdrage pensioen
Pensioenadvies 2025
WTP pensioen offerte aanvraagAlle formulieren en grafieken op deze complete WTP Pensioenpagina of hier.
[Read more…] about Eigen bijdrage pensioen berekenen in 7 snelle stappenPensioenbeheer 2025 eenvoudig en zorgeloos
Pensioenbeheer komt kijken na de werkzaamheden rondom Pensioenadvies voor werkgevers. Beheer van een collectieve pensioenregeling is, zelfs voor professionals, een complex en veelal intensieve traject. De werkgever heeft immers een wettelijke pensioen zorgplicht om aan de vele eisen te voldoen. Pensioenbeheer vormt daar een cruciaal onderdeel van. Zorgeloos en overzichtelijk uitbesteden. Dagelijks opzegbaar.
Pensioen beheren in het kort
- Invoer via eenvoudig aan- en afmeldformulier
- Verwerking en controle mutaties
- Geen lastige inlog via verzekeringsmaatschappij
- Periodiek synchroniseren deelnemersinformatie
- Onbeperkt telefonisch overleg voor werkgever en werknemer
- Periodieke pensioen mailingen
- Waardeoverdracht werknemer begeleiding
- Kostenbeheersing pensioencontract
- Verzekeringsgevolgen product wijzigingen
- Coördinatie bij pensionering, ziekte en overlijden
- Assistentie eigen bijdrage berekeningen
- Aanspreekpunt salarisadministrateur en accountant
- Pensioen begeleiding werknemers
- Alle reguliere administratieve werkzaamheden
- Dagelijks opzegbaar
- en meer zie hieronder
Zorgplicht en aansprakelijkheid
Het pensioenbeheer organiseren voor werknemers is voor elk bedrijf, HR-afdeling of boekhouder een lastige en vervelende klus. Fouten kunnen door de strakke nieuwe Pensioenwet 2023 tot grote problemen uitgroeien. Met goed pensioenbeheer wordt de verantwoordelijkheid en de financiële aansprakelijkheid bij ons neergelegd. Door een strakke organisatie, vakkennis en logistieke kennis over de werkzaamheden bij pensioenverzekeraars wordt een werkgever een zekerheid geboden die zich uitbetaald.
13 pensioenbeheer werkzaamheden

- Het begeleiden in- en uit diensttredingen werknemers. Als werkgever wil je niet nog eens geconfronteerd worden met pensioenzaken van starters net zo min als met uitdiensttreders. Correcte afhandeling is echter wel cruciaal vanwege de stevige risico’s als er niet voldaan wordt aan de eisen van bijvoorbeeld tijdige aanmelding.
- Administratieve begeleiding en controle waardeoverdrachten. Sommige medewerkers willen van de hoed en de rand weten wat de voordelen en nadelen zijn. Hun goed recht maar binnen een bedrijf ontbreekt vaak de praktische kennis om dat efficiënt af te wikkelen. En de pensioenuitvoerders geven slechts gekleurde informatie.
- Aanpassen pensioenregeling aan salariswijzigingen. Onze ervaring is dat op elke 10 werknemers er wel één casus zit die technische aandacht nodig heeft. Pensioenbeheer filtert de lastige situaties er uit.
- Persoonlijke wijzigingen op individueel niveau. Adreswijziging, een andere partner, kinderen, waardeoverdrachten, arbeidsongeschiktheid, etc. De pensioenbeheer mutatie doorgeven is vaak maar de fractie van de tijdsinvestering. Een persoonlijke begeleiding en uitleg wordt ook vaak terecht als noodzakelijk ervaren.
- Juridische gevolgen wetswijzigingen. De afgelopen 10 jaar zijn er bijna maandelijks wijzigingen geweest die soms verstrekkende gevolgen hadden.
- Financiële kostenbeheersing pensioencontract. Eenmaal een pensioenuitvoerder gekozen, zorgt voor een constante noodzaak de kosten te beperken. Pensioenbeheer door ons zorgt voor een zekere controle op die kosten.
- Verzekeringsgevolgen productwijzigingen. Komen de nieuwe product eigenschappen van een collectieve pensioenregeling nog wel overeen met de pensioentoezegging. Zonder controle ligt de verantwoordelijkheid goed pensioenbeheer bij jullie als werkgever.
- Coördinatie pensioengevolgen pensionering, arbeidsongeschiktheid en overlijden van een werknemer. Op dat onverwachte moment is directe pensioenbeheer actie nodig maar vooral ook een zorgvuldige begeleiding verstandig.
- Informatie verstrekking en voorbereiding van vergaderingen met de Ondernemingsraad OR. Voor een goed voorbereide werkgever hoeft een pensioenregeling door correct pensioenbeheer geen probleem te zijn. Wij zorgen voor de onderbouwing en begeleiding door grondig beheer.
- Vastleggen pensioenteksten in personeelsgidsen en arbeidsvoorwaarden. Het is vaak een verrassing als de beoogde pensioenregeling, de toezegging in de arbeidsovereenkomst , het personeelshandboek en de Pensioen 1-2-3 informatie voor de werknemer, op één lijn liggen. Pensioenbeheer regelt die synchronisatie.
- Administratieve logistiek rondom polissen, pensioenovereenkomsten en uitvoeringsovereenkomsten. Wij helpen met een heldere logistiek, archivering en verslaglegging via professioneel pensioenbeheer.
- Controle premiestelling, afrekeningen en afwikkeling eigen bijdrage werknemers.
- Informatie verstrekking aan salarisadministrateur. Het berekenen van bijvoorbeeld een 30% ruler of de juiste eigen bijdrage blijkt soms ook voor ervaren salarisadministrateurs best een uitdaging.
Maatwerk
Een pensioenregeling geeft elk bedrijf de mogelijkheid een arbeidsvoorwaarde als onderdeel van alle beloningen precies op maat uit te werken. Het fine-tunen van pensioen als arbeidsvoorwaarden is een goed mogelijkheid om te zorgen dat de wensen van de werkgever en de werknemer op elkaar afgestemd zijn. Daarna kunt u bepalen welke pensioenverzekeraar een uitwerking heeft die past bij de eigen wensen. De prijzen en voorwaarden verschillen soms sterk. Maar ook de (prijs van de) dienstverlening zijn zaken om uitgewerkt te krijgen.
Audio
Het Pensioengebouw. 10 minuten. Link en download
Belanghebbenden pensioenbeheer
Pensioenbeheer is ook voor professionals arbeidsintensief traject. De werkgever heeft immers een zorgplicht die aan veel wettelijke eisen moet voldoen. De kring van belanghebbenden wordt steeds groter:
- De belastingdienst;
- De pensioenuitvoerder;
- De deelnemers;
- De accountant;
- De pensioenadviseur;
- HR-afdeling of salarisadministrateur;
- De aandeelhouders.
Voorbeelden werkzaamheden
Deze zorgplicht voor pensioenbeheer van de werkgever nemen wij graag uit handen. Voorbeelden van pensioenbeheer werkzaamheden die wij uit handen kunnen nemen:
- Inhoudelijke controle pensioenregeling aan wet- en regelgeving
- Controle pensioendocumenten van de pensioenuitvoerder en werkgever
- Informatieverstrekking relevante product- en wetswijzigingen aan werkgever (bijvoorbeeld 68 jaar – de emotie en de feiten)
- Aan- en afmelden deelnemers
- Jaarlijkse en tussentijdse salarismutaties
- Wijzigingen burgerlijke stand deelnemer
- Toetsing nabestaandencriterium
- Verwerking ouderschapsverlofregeling
- Melden beëindiging partnerschap of samenwonen
- Melden en begeleiden arbeidsongeschiktheid
- Wijzigen beleggingskeuze
- Melden overlijden van deelnemer en begeleiding uitkeringen
- Financiële afwikkeling bij pensionering
- Deelnemers 30% ruling assistentie
- Begeleiden premievrije aanspraken ex-deelnemer
- Toezicht op pensioeneisen Wet Medische Keuringen
- Voortgangscontrole werkzaamheden pensioenuitvoerders
- Periodieke deelnemersbestand controle
- Afstemming met accountant, officemanagement, salarisadministratie
- Aanpassen pensioenregeling door standaard wet- en regelgeving
- Waardeoverdracht begeleiding individuele deelnemers
- Aanpassen pensioenregeling door niet-reguliere wet- en regelgeving
- Tekstuele assistentie (arbeidscontract, personeelsgids, etc.)
- Advisering uitvoeringsovereenkomst, startbrief en pensioenreglement
- Informatie aan deelnemer bij echtscheiding
- Controle afstandsverklaringen
- Assistentie bij fiscale zaken en juridische aansprakelijkheden
- Per 10 deelnemers een dagdeel individuele pensioenuitleg aan deelnemers
- Telefonische pensioenhelpdesk voor deelnemers
Kosten pensioenbeheer
Wij ontvangen geen pensioenprovisie van verzekeraars. Al onze werkzaamheden worden vooraf vastgelegd en achteraf gefactureerd in veelal vaste tarieven. Geen onverwachte rekeningen. Wij zijn onafhankelijk van pensioenverzekeraars dus werken 100% voor degene die onze rekening voldoen. De kosten zijn afhankelijk of er een standaard of uitgebreide dienstverlening wordt verstrekt.
Bereken de premie en kosten zelf.
WGA-hiaat verzekeringen en WIA-excedent
Pensioenbeheer wordt vaak geflankeerd met specifieke andere arbeidsvoorwaarden zoals WGA-hiaat verzekeringen en WIA-excedent regelingen. Daarbij zal een synchronisatie van groot belang zijn om geen conflicten te krijgen vanuit deze arbeidsvoorwaarden richting werknemers. De voorwaarden laten wij naadloos aansluiten vanuit pensioenbeheer op deze additionele arbeidsvoorwaarden. Uiteraard wordt daarbij aansluiting gezocht bij de informatie zoals die is vastgelegd in het arbeidscontract en de personeelsgids/toezegging.
(Ziekte)verzuim en pensioenbeheer
Ziekteverzuim heeft in meerdere opzichte een belangrijke invloed op pensioenbeheer werkzaamheden. In welke mate zal de premie moeten worden doorbetaald. Hoe wordt omgegaan met zorgverlof en wat gebeurd er als het verzuim overgaat van ziekteverzuim in arbeidsongeschiktheid. Zijn er dan gevolgen voor de voortgang van de pensioenopbouw. Op welk moment wordt de pensioenverzekeraar ingelicht en welke administratieve route moet gevolgd worden. Ook de positie van een oproepkracht is daarbij van belang. Ook hierbij wordt weer aansluiting gezocht bij de informatie zoals die is vastgelegd in het arbeidscontract en de personeelsgids/toezegging.
Eenvoudig premies berekenen
Overzicht alle bedrijven verzekeringenAlles over de nieuwe pensioenwet voor werkgevers
Waar moet je aan denken als werkgever bij de nieuwe pensioenwet? Er staat veel te veranderen de aankomende jaren met pensioen. Wat ons betreft een interessante ontwikkeling, maar voor de werkgever een hoofdpijn dossier. Aandacht is nu verreist want het is niet zo dat je alles maar kunt opschuiven tot 2027, als je nu geen keuzes maakt kan dat later voor problemen zorgen. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe werknemers aannemen die in de oude regeling vallen. Dit kan een hoop extra kosten met zich meebrengen om ze te laten voldoen aan de nieuwe pensioenwet voor werkgevers. Hieronder gaan we in op een aantal aspecten zoals:
- De inleiding van de nieuwe pensioenwet
- Wat betekent dit voor werknemers?
- Wat betekent dit voor de werkgever?
- De nieuwe definitie van nabestaandepensioen.
- DGA pensioen en de nieuwe pensioenwet
- De Belastingdienst
Keuzebegeleiding pensioen geen loon
Keuzebegeleiding pensioen wordt geen loon in natura. Maar het kabinet heeft niet het voornemen om kosten voor persoonlijk pensioenadvies aftrekbaar te maken of niet tot het loon te rekenen. Dat schrijft minister Van Hijum in zijn antwoord op Kamervragen.
De minister: “Er is een onderscheid tussen keuzebegeleiding conform de nieuwe norm die is geïntroduceerd met de Wet toekomst pensioenen en aanvullend persoonlijk advies. Keuzebegeleiding pensioen vindt plaats op grond van art. 48a van de Pensioenwet met als doel deelnemers, gewezen deelnemers, gewezen partners of pensioengerechtigden in staat te stellen passende keuzes te maken binnen de pensioenregeling. Keuzebegeleiding wordt niet gekwalificeerd als loon.
Als een werkgever de kosten vergoedt van een werknemer om een adviseur in te schakelen voor een aanvullend persoonlijk pensioenadvies, dan is sprake van loon in natura.”
Belastingdienst over Keuzebegeleiding pensioen
- Gesprek persoonlijke belangen van de werknemers. Bij een periodiek financieel planningsgesprek worden normaliter uitsluitend de persoonlijke belangen van de werknemers behartigd. Als dat het geval is en de kosten van het financieel planningsgesprek worden betaald door de werkgever, vormt dat planningsgesprek een voordeel in natura voor de werknemer dat fiscaal als loon uit dienstbetrekking kwalificeert.
- Gesprek in het belang van de werkgever. Dit kan anders zijn als de kosten voor een periodiek financieel planningsgesprek met name worden gemaakt in het belang van de werkgever, want dat zijn in beginsel bedrijfskosten.
Per situatie dient dus te worden bekeken of de verleende advieswerkzaamheden en diensten een voordeel zijn voor de werknemer die door de werkgever bewust wordt verstrekt, waarbij voldoende causaal verband is tussen het voordeel en de dienstbetrekking. Wordt daaraan voldaan is immers sprake van belast loon. Bij Keuzebegeleiding pensioen is dat dus niet het geval. Ook bij het opstellen van een communicatieplan zal de werkgever hier dus rekening mee moeten houden als er ook voor lange termijn ene dienstverlening wordt afgesproken.
De Kennisgroep loonheffingen van de Belastingdienst heeft over Keuzebegeleiding pensioen en persoonlijke adviesgesprekken met werknemers een standpunt gepubliceerd. Dit standpunt is te raadplegen op www.kennisgroepen.belastingdienst.nl onder ‘KG:204:2023:18 Persoonlijk pensioenadvies’.
Pensioenadvies 2025
WTP pensioen offerte aanvraagAlle formulieren en grafieken op deze complete WTP Pensioenpagina of hier.
Setting up company pension in the Dutch market.

Setting up a company pension in the Dutch market can be quite difficult for employers from outside the Netherlands. Luckily we are here to help employers to make the right decisions and give them professional advice on implementing a great company pension for their employees.
Company pension administration
Pension administration is a process that should be done carefully and professional. We’ve seen too many times that employers make mistakes during this process which can lead to lots of problems. Mistakes in pension administration are easily made, think of the calculations of salary of their employees. When you calculate the salary of your employees you have to keep in mind the 13th month, holiday bonusses and other add-ons to the salary. Sometimes the insurer asks to include the bonusses and sometimes they want it excluded. As you might expect, this can result in a messy pension administration that takes time to resolve for a professional. This is why we recommend to let it be done by us. When you give us permission to do the administration you can hold us accountable, so you won’t lose any sleep at night on these matters.
[Read more…] about Setting up company pension in the Dutch market.Succesmelding WTP berekening
Hartelijk dank voor de invoer van de gegevens voor een aanvraag van de WTP berekening. Wij controleren nu de invoer. U krijgt snel een email met de bevestiging van de toegezonden informatie. Zijn er direct vragen, opmerkingen of zijn er zorgen, bel ons gerust. Overdag graag op 020-6200825. Maar u mag ons ook ’s avonds bellen of in het weekend; mobiel 0651 471965
Overige informatie
Alle overige denkbare verzekeringen op een rij
Een professionele checklist bedrijfsrisico’s
Luisteren en leren.
Verzekeringen helder besproken.
Meer vragen of opmerkingen stellen we altijd op prijs
WTP salariscompensatie werknemers bij nieuw pensioenstelsel
Kiezen voor een salariscompensatie bij WTP vlakke premie of de keuze vooreerbiedigende werking zal de komende jaren de belangrijkste keuze worden in Nederland. Er zijn twee keuze mogelijkheden volgens de nieuwe WTP Wet. Elke keuze kent haar eigen voordelen en nadelen en er moet volgens de wet weloverwogen zijn. Pensioen is een belangrijke arbeidsvoorwaarde maar arbeidsrechtelijk zijn er verschillen. De arbeidsvoorwaarden wijzigen sterk net als de financiële gevolgen voor een werkgever (en werknemer). Nu in 2024 en de komende jaren tot eind 2027. Het uitstellen van de keuze kent ook voordelen en nadelen.
Salariscompensatie WTP berekening
Om de salariscompensatie bij vlakke premie te berekenen hebben we een calculatie die we kunnen toepassen. Deze berekening is ervoor bedoeld om een indicatie te geven van de te verwachten kosten de aankomende 10 jaar.
- U ontvangt bij een WTP pensioen berekening een kosten overzicht voor de komende 10 jaar van elk van de drie keuzes.
- De vaste premie is uw gemiddelde huidige premie (exclusief verzekeringsaanvullingen zoals nabestaandenpensioen, premievrijstelling, arbeidsongeschiktheidspensioenen en overige kosten).
- Opgave van de WTP salariscompensatie bij keuze vaste premie.
- En veel extra details om een goede financiële afweging te maken.
- Maak voor de beoordeling altijd gebruik van een gecertificeerde 2e pijler pensioenadviseur.
- Wij maken daarbij gebruik van een aantal vooronderstellingen zoals deze.