Geen levenslang pensioen bij de bank

Het is momenteel niet mogelijk pensioen (!) aan te kopen bij een bank. Belangrijk is daarbij het feit dat een pensioenuitkering “levenslang” moet zijn. Dat kan technisch bij een bank niet. De maximale duur is momenteel 20 jaar voor een uitkering via de bank. Gezien de reactie van de Minister hieronder lijkt dat ook niet snel te veranderen.

Bij lijfrenten is dat inmiddels wel mogelijk. Het omzetten van een kapitaal uit een lijfrentepolis naar een bank is financieel vaak interessant. Let er echter wel op om daarbij voorzichtig om te gaan met “oud regime” lijfrentepolissen. Dat zijn lijfrentepolissen van voor 1 januari 2001. Zonder een goede begeleiding kan dit aantrekkelijke fiscale regime maar zo komen te vervallen.

Minister Kamp antwoordt hieronder op vragen over pensioen  aankopen bij de bank.

Antwoord op Kamervragen 2 juli 2012, nr. AV/PB/2012/6093

Minister Kamp is bereid in gesprek te gaan over het wegnemen van wettelijke belemmeringen als uit een gemaakte analyse blijkt dat het realistisch is dat een bancair pensioenproduct ook daadwerkelijk op de
markt gebracht kan worden. Het product moet tot voordeel strekken voor zowel werkgevers als werknemers.
Minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft, mede namens de minister van Financiën, antwoord gegeven op vragen die gesteld zijn over ‘de mogelijkheden om banksparen ook mogelijk te maken voor het aankopen van pensioen’. De vragenstellers verwachten dat er hogere pensioenuitkeringen
gedaan kunnen worden als er meer concurrentie komt op de markt. Op dit moment bestaan er wettelijke belemmeringen. Aan de minister is onder meer de vraag gesteld of hij de wettelijke belemmeringen wil wegnemen zodat pensioen ook kan worden aangekocht bij een bank.
Pensioenuitkeringen kennen een levenslang karakter. Het niet kunnen afdekken van het lang leven risico bij de bank is het grootste knelpunt, aldus minister Kamp. Door het levenslange karakter van de pensioenuitkeringen, moet – aldus de minister – er altijd een verzekeraar in de uitkeringsfase betrokken zijn. Het splitsen van het pensioenproduct in een spaardeel dat moet worden ondergebracht bij de bank en een verzekeringsdeel dat moet worden ondergebracht bij een verzekeraar, leidt er toe dat deze constructie kostentechnisch en administratief erg ingewikkeld wordt. De twee uitvoerders zullen allebei kosten maken en bij de deelnemers in rekening brengen, de administratie zal complexer worden door de benodigde overdrachten tussen banken en verzekeraars én de deelnemer gaat meer kans lopen dat er fouten worden gemaakt. Om deze redenen is de minister alleen bereid de wettelijke belemmeringen weg te nemen als het realistisch is dat er daadwerkelijk een
product op de markt gebracht (kan) worden waarbij rekening is gehouden met eerder genoemde knelpunten. Het product moet zowel voor werkgevers als voor werknemers tot voordeel strekken.

Stel online uw vraag en krijg binnen 24 uur reactie. Ook in het weekend!