Gezellig; polissen lezen

Aansprakelijkheid blijft een boeiend onderwerp waar iedereen vroeg of laat een keer mee te maken krijgt. Bij de casus van Theo van Gogh van begin deze week waren de effecten van fouten van een adviseur duidelijk. Minder duidelijk wordt het in het volgende geval.

De assurantieadviseur (tussenpersoon) sloot een opstalverzekering af bij een klant zonder stormschadedekking omdat er een verbouwing aan de gang was en de verzekeraar dat risico niet wilde verzekeren. Later probeerde deze klant dat nogmaals maar dat werd weer afgewezen. De verzekeringsadviseur verzuimde dit echter door te geven. Anderhalf jaar later was er een forse onverzekerde stormschade en volgende geen uitkering. In dit geval kreeg de klant geen gelijk. Hij had geen polis ontvangen en dus kon hij weten dat het pand nog niet verzekerd was voor stormschade.

Veel beroepsbeoefenaars nemen al snel alle schuld op zich als ze aansprakelijk worden gesteld voor schade. Zij waren immers de “deskundigen”. Steeds vaker laat de rechter ook de verantwoordelijk van de klant zwaar meetellen.

Dus lees altijd de eigen polissen door en herhaal dat in ieder geval elk jaar voor de hele polismap. Al was het maar omdat er vaak veel meer verzekerd is dan men denkt. Dat kan zowel positief (claimen!) als negatief (te hoge premie) uitpakken.  Bel ons ook gerust als er vaag taalgebruik is. Wij kunnen vaak de vertaling geven zodat het wel helder wordt.