Bekwame spoed graag

Een beroepsbeoefenaar kan aansprakelijk worden gesteld naar aanleiding van een vermeend verkeerd advies. Wanneer zo’n claim of klacht lange tijd ná het bewuste advies wordt ingediend, kan er bij de inhoudelijke behandeling worden aangelopen tegen praktische en juridische (bewijs)problemen.

  • De betrokken adviseur is immers mogelijk niet meer in dienst,
  • dossiers zijn overgedragen aan andere adviseurs of
  • het geheugen schiet simpelweg tekort.

Door nieuwe jurisprudentie rond artikel 6:89 BW wordt u beschermd tegen late en moeilijk te betwisten klachten. Art. 6:89 bw luidt:

“De schuldeiser kan op een gebrek in de prestatie geen beroep meer doen, indien hij niet binnen bekwame tijd nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijker wijs had moeten ontdekken, bij de schuldenaar terzake heeft geprotesteerd.”

Het gaat om een kwestie waarbij een registeraccountant volgens de eiser een fout had gemaakt in een due diligence rapport. Het Hof oordeelde dat de vorderingen van de eiser  moesten worden afgewezen. Maar bovenal vond het Hof dat de klager “tijdig” moest klagen. Ook vond het Hof dat, als een adviseur verzekerd was voor een dergelijke claim via een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, de klager desondanks snel moest reageren.

Een duidelijke uitleg (pdf) over deze materie is geschreven door W. Vermeer, schadejurist.