Anadiggies

De marketingbranche blijkt het maar lastig te vinden om ouderen goed te benaderen voor “producten”. Zodra ouderen worden aangesproken op hun leeftijd, werken de meeste campagnes namelijk niet meer.

Vooral marketeers, in vooral de financiële dienstverlening, zien als een berg op tegen de term Babyboomers (1946 tot 1964). Deze groep wordt steeds vaker negatief als zakkenvullers betiteld door vooral een jongere generatie.

Het werd dus tijd voor een nieuwe betiteling: Anadiggies

MarketingOnline pakte deze trend op en schreef er een artikel over.

De babyboomer bestaat niet meer
Het is hoog tijd dat de generatie die tussen 1946 en 1964 geboren is van een nieuw, specifieker label wordt voorzien. Vergeet ‘babyboomers’. Die term is helemaal niet handig voor marketeers, want hij verklaart niets van wat deze groep consumenten zo uniek maakt. Laten we het voortaan liever hebben over ‘anadiggies’.

Dat etiket geeft aan dat het om een generatie gaat die groot is geworden in een analoge wereld en nu moet zien te overleven in het digitale tijdperk. Anadiggies leven in een wankel evenwicht: ze moeten zich staande zien te houden te midden van technologische ontwikkelingen die hen soms dreigen te overweldigen. Tegelijkertijd willen ze niet als ouderwetse idioten worden beschouwd die het moderne leven niet meer kunnen bijbenen.

Daarom is ‘nostalgie met mate’ dé manier om deze groep aan te spreken. Denk aan het geluid van een piepende modem. Denk aan het gevoel van geperforeerd printerpapier dat je zelf afscheurt. Zulke oude vertrouwde dingen bieden een rustpunt in de onvermijdelijk snel veranderende wereld.