De AH Bonuskaart

Het kopen van een verzekering lijkt een overzichtelijke keuze. Als er een risico is dat niet zelf gedragen kan worden dan is het verstandig dat risico bij een ander (verzekeringsmaatschappij) neer te leggen.

Het blijkt echter uiterst lastig voor mensen om ingewikkelde situaties die betrekking hebben op kansen en risico’s goed te beoordelen. Er wordt soms vrij gemakkelijk een verzekering afgesloten terwijl de kans dat het verzekerde risico zich voor kan doen  klein is, en de gevolgen van het voordoen van dit risico ook klein zijn. Veel mensen hebben bijvoorbeeld een computerverzekering. De kans dat met de computer iets gebeurt is klein en als er wel iets gebeurt dan is het gevolg hiervan (een nieuwe kopen) eveneens een klein en vaak overzichtelijk gevolg. Ondanks dat wordt deze verzekering wel vaak gesloten.

Kleine kansen worden vaak veel te groot ingeschat. Dit principe is wetenschappelijk aangetoond door Daniel Kahneman in zijn Prospect Theory. Voor de liefhebber een boeiend wetenschappelijk inkijkje in ons aankoopgedrag vooral rondom verzekeringen en financieringen.

De afgelopen turbulente week rondom de financiële branche werd dat aankoopgedrag door een commentator fijntjes verwoord met de constatering dat er soms meer aandacht is voor de AH bonuskaart dan de eigen hypotheeklening of pensioen.

Om deze reden staan op onze website meer dan 1300 door ons zelf geschreven artikelen en ongeveer 1000 pagina’s boordevol verzekeringsinformatie. We hopen dat u kunt zien dat wij het een mooi vak vinden.