Van de vrachtwagen afgevallen

Het aantal aangiften van voertuigdiefstallen, zowel zonder als met lading, is in de eerste negen maanden van 2009 fiks afgenomen (met respectievelijk vier en 46 procent), terwijl de diefstal van alleen lading juist met 64 procent is gestegen.

Het hot moment van 2008, de woensdag, blijkt te zijn verwisseld voor de donderdag. En dé hotspots van 2008 (Oirschot en Apeldoorn) zijn ingewisseld voor Blerick en Venlo in de maanden januari tot en met september van dit jaar.

Het blijft lastig diefstal uit vrachtwagens te beheersen. Zo’n lading schreeuwt bijna uit: “steel me“. Zodra een vrachtwagen dus op een onbewaakte plek staat, is het al snel raak. Zelfs lok-vrachtwagens die ingezet worden op de dieven op heterdaad te betrappen, zijn niet voldoende om ladingdiefstallen te verminderen.

Met veel beter beschermde parkeerplaatsen, proberen verzekeraars het tij te keren. hieronder het hele verhaal

Het parkeerterrein Frans op den Bult aan de rijksweg A1 bij Deurningen wordt op 27 november als eerste Nederlandse parkeerplaats gecertificeerd volgens Europese normen. Een feestelijke dag die het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) niet zomaar voorbij wil laten gaan. “We hebben er lang op moeten wachten, maar vanaf morgen weten vrachtwagenchauffeurs eindelijk wat het beveiligingsniveau van de parkeerplaats is”, aldus directeur Harry Filon in de nieuwste Verzekerd!.

Als het aan Filon ligt, is de certificering bij Deurningen nog maar het begin. “Met sponsoring van verzekeraars en het ministerie van Economische Zaken nemen wij als VbV het voortouw in Nederland en hopen binnen twee jaar zo’n veertig tot vijftig parkeerplaatsen gecertificeerd te hebben.” Volgens Filon staan de eerste dertien in Nederland al gepland. En op Europees vlak staan tussen nu en over twee jaar zo’n vijfenzeventig parkeerplaatsen op de nominatie voor een certificatie.
Alle parkeerterreinen worden gecertificeerd volgens de zogenoemde Label-normen, die zijn vastgesteld in opdracht van de Europese Unie. “Het is belangrijk om classificatie in alle EU-landen gelijk te laten zijn”, meent Filon, “al is het maar om te voorkomen dat een klasse 3 parkeerplaats in Nederland gelijk is aan een klasse 5 in Spanje.”

Sterren
De parkeerplaatsen krijgen zowel sterren als sleutels. De sleutels geven het niveau van de beveiliging aan, terwijl de sterren staan voor het serviceniveau. “Denk maar aan toiletten, douches, kwaliteit van overnachten, etc.”, vertelt Filon, die benadrukt dat de wegrestaurants veelal klasse 3 voor beveiliging als bovengrens hebben, met criteria als goede verlichting, camera’s en (ander) toezicht. “Bij klasse 4 en 5 moet je echt denken aan parkings die niet direct aan de (snel)weg liggen en heel specifiek zijn uitgerust, bijvoorbeeld met een hek eromheen, camera’s, een toegangssluis, etc. Bij deze parkings moet ook altijd worden betaald.
Bij de borrel die op 27 november plaatsvindt, moet de staatssecretaris van EZ ontbreken. “Jammer, maar het allerbelangrijkste is”, besluit Filon, “dat vrachtwagenchauffeurs straks steeds beter weten wat het beveiligingsniveau van een bepaald parkeerterrein is. Afhankelijk van de waarde van zijn lading kan hij besluiten ergens een stop te maken of toch nog liever even door te rijden naar een volgende (veiliger) rustplaats.”

Ladingdiefstal stijgt nog steeds
Het aantal aangiften van voertuigdiefstallen, zowel zonder als met lading, is in de eerste negen maanden van 2009 fiks afgenomen (met respectievelijk vier en 46 procent), terwijl de diefstal van alleen lading juist met 64 procent is gestegen. Het hot moment van 2008, de woensdag, blijkt te zijn verwisseld voor de donderdag. En dé hotspots van 2008 (Oirschot en Apeldoorn) zijn ingewisseld voor Blerick en Venlo in de maanden januari tot en met september van dit jaar.