Een giftige mix

De affaires in de financiële branche blijven elkaar in hoog tempo opvolgen. Nu weer de uitspraak van het Kifid over de eerste kosten van de beleggingsverzekeringen van Nationale-Nederlanden (FTM). Maar ook het AFM, de politiek, de tussenpersonen, banken en verzekeraars, consumentenorganisaties en de media blazen elk periodiek hun deuntje mee. Ieder met hun eigen deelbelang, ieder met hun eigen invalshoek.

De maatschappelijke gevolgen op lange termijn worden zelden besproken. Die gevolgen ervaren wij echter dagelijks. Financieel- of verzekeringsadvies wordt nog maar zelden op waarde geschat. De consument vertrouwt “het” niet meer en dan is er weinig eer meer te behalen voor adviseurs. Dat zou niet zo ernstig hoeven te zijn als er voldoende kennis bij de particulieren en bedrijven aanwezig is om het zelf te doen. Weinig vertrouwen in extern advies en weinig eigen financiële kennis is een giftige mix waar we als samenleving nog veel schade van zullen ondervinden. Veel Nederlanders blijken een misplaatst veilig gevoel over hun financiële toekomst te hebben. Eén onderzoekje uit een lange reeks, vertelt het hele verhaal.

Onder Nederlandse werknemers weet 22 procent niet of hij überhaupt  pensioen opbouwt, fors meer dan het wereldwijde gemiddelde van 8 procent.

Oplossing:

  1. educatie;
  2. educatie;
  3. educatie.