Formule 1


Voor meer dan 600 genodigden is de ING Renault R27 vandaag officieel in Amsterdam gepresenteerd. De Renault R27 heeft na het jarenlange blauwe kleurenschema een volledig nieuwe identiteit verkregen. (Bron autosport.nl)

CFO Cees Maas van de ING houdt van de racesport. De komende drie jaar wordt dus de F1-racesport gesponsord door de ING. En het mag wat kosten.

  • 3 jaar de raceauto: 100 miljoen per jaar.
  • 3 jaar circuitsponsoring: 50 miljoen per jaar.
  • 3 jaar marketingkosten en eigen personeelskosten.

Opgeteld schieten we dan snel een half miljard euro voorbij. Voor dat geld mogen ze de helft van de bolide beplakken en na drie jaar moet de sticker er weer vanaf worden gehaald.

De maken bij de ING Elk kwartaal ongeveer 2 miljard winst. Dit financiële avontuur kost ongeveer 3 weken winst. Dat is een schijntje, dus hoeven ze ook niet in te schatten of het goed besteed geldis.

Maas zegt er zelf over: “Wat het gaat opleveren, is moeilijk in een cijfer te vangen”. Dat heeft hij ongetwijfeld van zijn marketingadviseurs gehoord. Kwantificeren is nooit het sterkste punt van marketeers geweest; veel gebakken lucht en vage grafieken.

Volgens mij loopt het aantal kijkers van de F1-racesport flink terug sinds Michael Schumacher alles won. Ik ben zelf al gestopt met kijken sinds er geen doden meer vielen. Ik kom nog uit de tijd waar Ivo de Wijs als cabaretier ooit de grap maakte: “De coureur was een boom van een kerel, hij brandde zeker een half uur”.