Makelaarsjargon

Levitt (zie ook weblog van gisteren) heeft ook het makelaarsjargon bestudeerd.

Uitdrukkingen over fysieke eigenschappen (‘granieten keukenblad’, ‘esdoornhout’) of goed onderhoud (‘state-of-the-art’, ‘voor fijnproever’) leveren meer geld op bij verkoop.

Lege begrippen als ‘fantastisch’, ‘riant’ en ‘geweldige buurt’ kosten verkopers geld.
Beroemd zijn ook de authentieke stijlkenmerken als een eufemisme voor oude zooi.

Ook niet handig:
– Hardhouten kozijnen (milieu onvriendelijk)
– Buiten zwembad en grote vijvers: (kindjes die verdrinken)
– Plat dak (lekkages)
– Grasveld (altijd onkruid en wekelijks maaien)
– Huis aan het water (muggen en kwakende kikkers)
– Rustieke omgeving (Geen kabelverbinding)
– Wijnkelder (ingewikkelde wijnen kopen)
– Inloop kledingkast (al je foute aankopen in het zicht)
– Hoge plafonds (spinnenwebben)

Een caravan is nog niet zo’n slechte koop.
Bijkomend voordeel; het scheelt flink makelaarscourtage.