Prast jaagt iedereen op de kast

Prast“Ik pleit voor juist voor minder informatie aan de consument.”

Dit stukje radio is de moeite van het luisteren waard. Duurt ongeveer 10 minuten en bevat een interview met Henriette Prast, hoogleraar persoonlijke financiele planning, en gaat over transparantie van complexe financiële producten, maar vanuit een nieuwe en verfrissende invalshoek.

Fijntjes geeft ze ons (en de rest van financieel Nederland) een veeg uit de pan. De kern van haar betoog is de gedachte dat de techniek achter financiële producten voor veel kopers te ingewikkeld is om die producten goed te kunnen beoordelen. Beleggen, verzekeren, rendementen, kosten, kansen en onzekerheden in één product zijn vaak ondoorgrondelijk.

Terwijl de primaire wensen van consumenten vaak glashelder zijn. Haar devies: communiceer meer over het einddoel van een financieel product en geef minder informatie over het product zelf.

Prast jaagt met deze uitspraak ongetwijfeld iedereen op de kast maar de gedachte is correct; financiele producten zijn een doel op zich geworden in plaats van een middel om een doel te bereiken.