Adviesgevoelig


Bemiddelaars moeten sinds 1 januari 2006 de klant zo volledig mogelijk alles uitleggen over adviesgevoelige producten. Moeten… en dus hebben ze er in Den Haag een wet voor gemaakt. En een bedrijf dat het moet controleren.

Dat komt omdat veel polisverkopers een paar jaar geleden hele volksstammen een oor aangenaaid hebben met LegioLease producten, winstverdriedubbelaars en andere hebberige producten. Dat mag nu niet meer.

Adviseurs moeten nu allemaal uitgebreid uitleggen wat ze precies verkopen. En ze moeten ervoor zorgen dat de kopers alleskunnen nalezen.

Een relatie die vorige week zijn hypotheekaanbieding voor akkoord wilde tekenen, stak tijdens mijn uitleg zijn vingertje omhoog. “Mag ik al tekenen of moet ik het hele verhaal afluisteren.”

Ik wierp nog tegen: “Ja maar, het mooiste gedeelte van mijn advies moet nog komen. Zou je het eerst niet even allemaal nog een keer willen doorlezen? Zal ik je laten zien wat ik eraan verdien? Wil je de financiële bijsluiter niet nog even verder bekijken? Weet je het echt zeker? Je mag het ook mee naar huis nemen!”

Met tegenzin heb ik em laten tekenen.
Alweer een tevreden klant.