Functioneringsgesprekken

Deze week heb ik zelf een fors aantal functioneringsgesprekken gevoerd. Tot dit jaar ging dat nog als volgt:
” Is er iemand die een functioneringsgesprek wil hebben? Of willen jullie gewoon een salarisverhoging?”
De reactie laat zich raden.

We gaan het bedrijf verder professionaliseren en dus ook de functioneringsgesprekken. Nu ben ik liever lui dan moe dus met enig sleutelwerk had ik al snel een bruikbaar gespreksformulier elders gejat, uhhhh, geleend.

De eerste vraag was lekker makkelijk: “Wat is de functieomschrijving?”
Het antwoord duurde bij alle gesprekken gemiddeld twee uur. Dat kon niet korter. Bij een foute functieomschrijving behoren alle werkzaamheden die niet onder die functieomschrijving vallen, niet tot de eerste verantwoordelijkheid van die medewerker. En daarmee wordt een niet juiste functieomschrijving een toekomstige bron van discussie.

En zodoende was de verwarring al snel compleet:
– Verzekeringsadviseur?
– Financiële planner?
– Pensioenadviseur?
– EB-consulent?
– Administratief medewerker?
– Commercieel adviseur?
– Verkoper?

De tweede vraag luidde: ” Wat waren de afspraken uit het vorige functioneringsgesprek?”
Het antwoord bij alle gesprekken luidde: ‘Welke afspraken?”

Al met al mooie indringende lessen voor iedereen.

Zelf heb ik ook een aantal functioneringsgesprekken gehad. Bij één zo’n gesprek konden ze blijkbaar mijn gedrag wat lastig doorgronden gezien de eindconclusie:
” Doorneweerd heeft een introvert karakter en extraverte persoonlijkheid.”
Schizofreen dus?