Traffic op tussenpersonenwebsites

Op de site Marketingfacts ontstond een aardige discussie over de kwaliteit en de bezoek frequentie op sites voor assurantietussenpersonen. We hebben stevig meegedaan met de discussie. (Bron Marketingfacts)

Fortis-dochter Ardanta, van oorsprong een partij die enkel werkt met tussenpersonen, gaat ook rechtstreeks via internet uitvaartverzekeringen verkopen aan de consument. De consument blijft daarbij de mogelijkheid houden te kiezen voor een tussenpersoon, maar qua prijs maakt dit niet uit. Wel voor de tussenpersoon, die ontvangt normaal 4% provisie maar van de klant die via de internetmodules van Ardante alsnog besluit een tussenpersoon te willen ontvangt hij echter 2% provisie.

Ondanks een een groot distributieapparaat van 3.500 tussenpersonen waarvan 500 de internetmodule van Ardante op hun site hebben staan, wordt slechts 1 tot 2% van de nieuwe productie van Ardante gesloten via websites van tussenpersonen zo valt te lezen in Assurantie Magazine. Eerder besloot ook Allianz Duitsland al om tegen een lagere premie zelf rechtstreeks verzekeringen te gaan verkopen. Hun tussenpersonen kunnen daar ook gebruik van maken echter die krijgen wel een lagere provisie. Met het gevolg dat de intermediairs weliswaar hun productie zagen slinken, maar Allianz de totale productie zag stijgen grotendeels afkomstig uit het rechtstreekse kanaal.