Incasso met een zwaard of pen

Niet betaalde facturen……. Bijna elk bedrijf heeft er last van. Das Incasso heeft een handige site gemaakt met prima adviezen.

Hieronder 10 versnellingen voor het incasseren van facturen. Want een klant is pas een klant als die ook betaald heeft.

Versnelling 1: betalingstermijn
Hanteer een betalingstermijn van maximaal 30 dagen na het moment van levering. Deze termijn wordt doorgaans in Nederland gehanteerd. Houdt u strikt aan deze 30 dagen: 53% van de klanten doet er langer over. Gaat u er soepel mee om, dan doet uw klant dat ook…

Versnelling 2: aanmaning
Een goede aanmaning bestaat uit twee delen:

1.U refereert aan eerdere betalingsherinneringen, de factuur en/of andere recente contacten waarin u betaling van het openstaande bedrag besprak.

2.U noemt de vervolgstappen inclusief termijn waarop u ze gaat nemen: rente* heffen, inschakelen van professionele derde zoals incassobureau of deurwaarder etcetera.

*) aan particulieren mag u ‘wettelijke vertragingsrente’ heffen (6% per 1/1/2007), aan ondernemers heft u ‘wettelijke handelsrente’ (11,07% per 1/7/2007). Actuele percentages vindt u op de website van De Nederlandsche Bank (opent in nieuw venster).

Versnelling 3: op papier
Zet de afspraken altijd direct op papier en zorg dat uw klant hier nadrukkelijk mee akkoord gaat. Als u met offertes werkt, vermelt dan wel hoe lang deze geldig zijn. Anders zijn ze onbeperkt geldig en dat kan in geval van een prijsstijging voor u heel vervelend zijn.

Versnelling 4: voorwaarden
Algemene voorwaarden maken duidelijk welke spelregels gelden voor het zaken doen met uw klant. De wet eist dat u de algemene voorwaarden voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan uw klant overhandigt. Dat moet u ook aan kunnen tonen. Dit gaat in bijna 70% van de gevallen fout! Klik dus hier voor meer praktische informatie rondom algemene voorwaarden.

Versnelling 5: snelheid
Neem contact op met uw klant binnen 5 werkdagen na het aflopen van de betaaltermijn. U laat daarmee zien dat u een strikt en professioneel debiteurenbeleid voert. Feitelijk hebt u een renteloze lening aan uw klant verstrekt: logisch toch dat die op tijd wordt terugbetaald?

Versnelling 6: factuur
Zet in de factuur wat is geleverd, wanneer, tegen welke betalingscondities en refereer aan oorspronkelijk gemaakte afspraken. In veel situaties wijkt het uiteindelijk geleverde product af van wat u in eerste instantie met de klant heeft afgesproken. Bevestig tussentijds gemaakte afspraken met de klant schriftelijk en refereer eraan bij het opstellen van de factuur.

Versnelling 7: kredietinformatie
Voorkomen is beter dan genezen. Zelfs de beste incassobureaus kunnen uw geld niet invorderen als uw klant bankroet blijkt te zijn. Hoewel zaken doen begint met vertrouwen raden wij sterk aan om bij grote transacties met nieuwe klanten kredietinformatie op te vragen.

Versnelling 8: uit handen geven
Het mooiste is als u er middels een gesprek met uw klant uit komt. U hebt echter al de nodige stappen genomen, zodat de kans op een succesvolle afloop van een dergelijk gesprek niet groot meer is. Als professionele derde hebben wij de ervaring en middelen om uw vordering succesvol te incasseren zonder dat dit ten koste gaat van uw klantrelatie. No nonsense, no cure, no pay.

Versnelling 9: stappenplan
Succesvol debiteurenbeheer begint met het juiste middel op het juiste moment. Meteen na het verstrijken van de betalingstermijn is een SMS’je of telefoontje het juiste middel. Een maand later waarschuwt u in de laatste aanmaning dat de vordering uit handen wordt gegeven aan een derde partij. Hou de tijd in de gaten. 25% van de faillissementen zijn het directe gevolg van wanbetaling…

Versnelling 10: grote en kleine vorderingen

De enige omzet die telt is betaalde omzet. Ga niet alleen achter grote, maar zeker ook achter kleine vorderingen aan. Onze ervaring leert dat veel wanbetalers erop rekenen dat u kleine vorderingen afschrijft. Dat is niet wat u wilt. Maak er een gewoonte van om alle vorderingen uiterlijk na 60 dagen aan ons uit handen te geven. Wacht niet langer omdat de kans op succes daarna snel afneemt.

De incasso kunt u ook overlaten aan DAS Incasso. Wij kunnen gemakkelijk een premie indicatie daarvoor opgeven.