Joepi, we krijgen een misleidende lening.

Vrolijke gezinnen die lachend een nieuwe keuken bestellen of fijn een nieuwe glanzende auto bestellen. Het aangaan van een lening kost echter geld, vaak veel geld.

Het AFM heeft een lijst opgesteld om misleidende reclames goed te kunnen beoordelen.

  • Aangeboden (lage) rente ook rente waarvoor je de lening afsluit?
    Voor welk rentepercentage sluit je je lening af? Is er een verzekering bij?
  • Ondoorzichtige garanties
    Kijk goed naar de garantie die wordt aangeboden: wat is de garantie precies?
  • Onjuist gebruik sparen
    Let goed op of het echt om een spaarproduct gaat.
  • AFM als keurmerk
    Vergunning van de AFM is geen garantie
  • Ondoorzichtige voorwaarden
    Onredelijke voorwaarden
    En bloc clausule
  • Kosteloos?

Bij lees meer zijn alle tips van het AFM te bekijken. Lees ze zeker even door want het afsluiten van een lening is wel “zo eenvoudig geregeld.” Maar niet zo eenvoudig terugbetaald.

Tips voor consumenten uit het AFM onderzoek naar misleidende reclames.

1. Aangeboden (lage) rente ook rente waarvoor je de lening afsluit?
Voor welk rentepercentage sluit je je lening af? Is er een verzekering bij?
• Kijk goed naar het rentepercentage waarvoor je de lening afsluit. Is dit hetzelfde percentage als in de reclame of brochure? Zo niet, vraag dan waarom niet.
• Een aanbieder van een lening mag zeggen dat een verzekering moet worden afgesloten bij de lening. In veel gevallen mag je zelf kiezen bij welke verzekeraar de verzekering wordt afgesloten.
• Het moet duidelijk zijn dat je een verzekering afsluit en hoe je deze betaalt. De totale kosten van de lening gaan door de verzekering omhoog.
• Denk eraan dat het mogelijk is dat de verzekering niet ophoudt als de lening (vroegtijdig) wordt terugbetaald.
• Vraag wat voor verzekering het is en denk goed na of je de verzekering echt nodig hebt.
2. Ondoorzichtige garanties
Kijk goed naar de garantie die wordt aangeboden: wat is de garantie precies?
• Er zijn producten die worden aangeboden met een gegarandeerd rendement. Vaak betekent dit ook dat de aanbieder of een andere partij verantwoordelijk is voor het nakomen van de garantie. Dat betekent dat als de aanbieder of andere partij failliet gaat er geen garantie meer is.
• Kijk goed waar de garantie voor is: geldt de garantie voor het hele bedrag dat je hebt opgebouwd of alleen voor het geld dat je hebt ingelegd? En zitten er voorwaarden aan de garantie?
3. Onjuist gebruik sparen
Let goed op of het echt om een spaarproduct gaat.
• Soms wordt de term sparen gebruikt voor een beleggingsproduct. Het lijkt dan alsof het om een spaarproduct gaat. Een bankspaarhypotheek kan bijvoorbeeld ook een beleggingshypotheek zijn.
• Soms wordt bij een beleggingsproduct zoveel nadruk gelegd op garanties en vaste rentes dat je het idee kan krijgen dat beleggen net zo veilig is als sparen. Beleggen heeft hoe dan ook meer risico’s dan sparen. Denk daarom goed na over de keuze voor beleggen of sparen, ook bij beleggingsproducten met garanties.
4. AFM als keurmerk
Vergunning van de AFM is geen garantie
• Er zijn aanbieders die de vergunning die ze van de AFM hebben gekregen als een soort keurmerk gebruiken. Deze aanbieders zeggen bijvoorbeeld dat het veilig beleggen is bij hen omdat ze een vergunning hebben. Dat de onderneming onder toezicht van de AFM staat betekent niet automatisch dat er geen of minder risico’s aan het product zitten.

5. Ondoorzichtige voorwaarden
Onredelijke voorwaarden
• Kijk goed naar de voorwaarden. Sommige voorwaarden zijn “onredelijke voorwaarden”. Denk bijvoorbeeld aan voorwaarden waarin staat dat (een groot) deel van je verzekering niet geldt.
En bloc clausule
• Een ander voorbeeld is de zogenaamde “en bloc clausule” die in de voorwaarden kan staan. De verzekeraar kan met deze clausule de premie of de voorwaarden van de verzekering eenzijdig veranderen. Als consument kun je de verzekering opzeggen als de verandering in je nadeel is.
Het is niet altijd een goede keuze om op te zeggen. Bij uitvaartverzekeringen bijvoorbeeld. Het kan zijn dat je de betaalde premies kwijt bent als je opzegt. Ook is het goed mogelijk dat je een hogere premie bij een nieuwe uitvaartverzekeraar moet betalen. Veel uitvaartverzekeringen, maar ook andere verzekeringen, hebben een en-bloc clausule. Daarom is het belangrijk om te vragen of er een en-bloc clausule in je verzekering zit en wat deze dan inhoudt.
• Variabele rente Nog een voorbeeld van voorwaarden waar je goed naar moet kijken: wordt een vaste rente beloofd op de spaarrekening? Kijk goed in de voorwaarden of dat ook echt zo is of dat er bijvoorbeeld staat dat de rente jaarlijks kan worden veranderd.
6. Kosteloos?
• Kijk goed wat de kosten zijn. Soms worden niet alle kosten genoemd. Of er wordt gezegd dat het kosteloos is, maar zijn er wel kosten. Vraag naar de kosten en lees de informatie die je krijgt goed!

Misleidende reclames kunnen natuurlijk ook gemeld worden bij het AFM.