Gratis sterretje

Best handig die tenten die op grote parkeerplaatsen bij bouwmarkten en meubelboulevards staan waar ze “GRATIS” uw sterretje in voor uw vooruit repareren.  Jammer alleen dat 30% van de ruitschadevergoedingen die verzekeraars moesten betalen, frauduleus bleken te zijn.

Verzekeraars hebben de afgelopen periode een duidelijke toename in het aantal ruitschaden gezien. De lange vorstperiode in december en januari is daar de belangrijkste boosdoener van: ijsvorming in het ZOAB (zeer open asfalt beton) zorgt ervoor dat steentjes in de weg loslaten en opspatten, met sterschaden tot gevolg.

Wat is er aan de hand? Bij de gemelde misstanden bleken de meeste zaken betrekking te hebben op claims die zijn ingediend door niet-georganiseerde herstellers. Gratis repareren tussen aanhalingstekens te staan want de reparatiekosten worden achteraf bij de verzekeraar geclaimd. Op die manier heeft de consument er geen rompslomp van……

  • Soms worden complete ruiten vervangen, terwijl het om een minimale schade gaat (putje of ster).
  • Daarnaast worden niet-gebruikte materialen en mobiliteits-/weekendtoeslagen gedeclareerd of bovenmatige autoruittarieven gehanteerd.
  • Andere signalen zijn het declareren van een ruitvervanging tijdens het inruilproces zonder dat de ruit feitelijk wordt vervangen. Dat gebeurt pas bij of kort na de verkoop van het voertuig, waarna de ruit wordt gedeclareerd op de polis van de nieuwe eigenaar.

Hoewel bij de meeste reparaties het initiatief van de schadehersteller uitgaat, zijn er ook indicatoren die wijzen op negatieve betrokkenheid van de verzekerde. Denk aan een ruitvervanging kort na de ingang van een nieuwe autoverzekering of een tijdelijke wijziging van de dekking. Die term “negatieve betrokkenheid” is een fraai eufemisme voor fraude.