Banen

Bij zorgverzekeraar Achmea, eigenaar van onder meer Zilveren Kruis, gaan 1100 van de 3600 banen verloren. Volgens Directievoorzitter Van Breda Vriesman hebben vooral het aanpassen van computersystemen en omscholen van werknemers veel geld gekost. Ook had het bedrijf dure reclamecampagnes in de aanloop naar het nieuwe stelsel. (Bron nu.nl en Leeuwarder courant.nl )

 

Sorry, ik begrijp het niet.

Het waren 700 tijdelijke banen.
Sinds dit jaar heeft Achmea 600.000 nieuwe verzekerden extra.
Achmea heeft daarom 700 tijdelijke arbeidsplekken moeten inrichten.
Die tijdelijke banen komen dus nu te vervallen. Dat lijkt vreemd.

Het waren 400 vaste banen.
Er verdwijnen ook 400 vaste banen over een periode van 2,5 jaar.
“Overtallige werknemers worden met sociale regelingen geholpen een andere baan te vinden”. Maar er is bij Achmea een natuurlijk verloop van 7% per jaar. Op een personeelsbestand van 3600 banen vertrekken dus al 250 banen per jaar door natuurlijk verloop.

Hoge kosten.
De reorganisatie is noodzakelijk want er is “veel geld uitgegeven aan het aanpassen van computersystemen, het omscholen van werknemers”.
Die kosten zijn al gemaakt. Dat kan dus niets te maken hebben met deze personele reorganisatie.

Veel reclamekosten.
De reclamekosten bedroegen “slechts” eenmalig 6,8 miljoen euro. Niet echt duur om 600.000 nieuwe klanten te werven. Ook deze kosten zijn al gemaakt.

Betere dienstverlening.
Jeroen Van Breda Vriesman zegt in een interview: “1200 medewerkers gaan eruit en daardoor kunnen we meer service geven en sneller de telefoon opnemen”.
Met 1100 minder mensen, 600.000 extra klanten beter bedienen. Dat is echt nieuws.

Die Achmea medewerkers krijgen het nog zwaar aan de telefoon. Maar niet zo zwaar als deze telefonische verkoper. (audio).