De eland en de tent

ABNAMRO heeft een best aardige TV reclame over hun reisverzekering. Iets met een tent en een eland. Uiteraard wordt de bank als vriendelijk en behulpzaam voorgesteld. Een beetje marketingkantoor draait er zijn hand niet voor om.

De bankmensen hebben met vlag en wimpel gewonnen van de verzekeringsmensen.

  • Als je een verzekering nodig heb dan ga je naar een bank en niet naar een verzekeringsmaatschappij.
  • Als je wilt sparen dan koop je geen spaarverzekering maar ga je banksparen.
  • Als je een hypotheek nodig hebt, dan ga je naar een bank en niet naar een verzekeraar.

Natuurlijk zijn er ook andere partijen, maar die worden steeds verder gemarginaliseerd. Hypotheekketens hebben nauwelijks te eten en verzekeringstussenpersonen gaan met bosjes failliet of stappen uit het vak; van de pensioenadviseurs zullen er eind van dit jaar nog slechts een handjevol over zijn. En landelijke verzekeringswebsites lijden een kwijnend bestaan. En de verzekeraars zelf? Die zijn volledig weggespeeld van de spaarmarkt.

De dames en heren van de belangenorganisatie van de verzekeringsmaatschappijen, het Verbond van Verzekeraars, zouden zich diep moeten schamen over de wijze waarop zij de afgelopen 10 jaar met de belangen van hun leden, de verzekeraars, zijn omgegaan. Er waren tienduizenden ontslagen in verzekeringsland maar volgens mij is er niemand bij het Verbond van Verzekeraars verantwoordelijk gehouden voor de volledig mislukte communicatie. Met iets minder arrogantie en iets meer empathie hadden ze eenvoudig nog een goede belegde boterham voor hun leden kunnen realiseren.

Die verwoeste verzekeraars-tent lijkt dus een gevalletje eigen schuld.