Stemherkenning


ABN AMRO bank lanceert telefonisch bankieren via stemherkenning. Een eerste groep klanten maakt inmiddels gebruik van het systeem. In 2007 wil de bank het product volledig uitrollen. Stemverificatie is volgens Chris Vogelzang, directielid ‘snel, gemakkelijk en bovenal veilig’. ( Bron Zibb.nl)

Stemherkenning is niet nieuw. Bij ons kantoor hebben wij al jaren geleden deze ontwikkelingen uitgewerkt. Maar er was gisteren nog meer nieuws.

Het afsluiten van een verzekeringspolis moet volledig geregeld kunnen worden via internet. Het sluiten van een polis kan al wel digitaal, maar de polis is pas geldig als de polis en de voorwaarden
schriftelijk naar de klant zijn opgestuurd. De wet wordt aangepast om de internetpolis mogelijk te maken. Dat heeft minister van Justitie Piet Hein Donner (CDA) de Tweede Kamer per brief laten weten. ( Bron Zibb.nl)

Ook dit nieuws is al een oud idee. Veel van
onze klanten kunnen immers al jaren hun papieren polis niet meer vinden.

De techniek van stemherkenning, samen met de beschikbare
digitale polisinformatie, wordt al vele jaren bij ons op dagelijkse basis uitvoerig
getest en in praktijk gebracht. Die technische uitvoering gaat stapsgewijs als volgt:

De telefoon gaat:

  • “Hé Doorneweerd, met Piet “Hé Piet, alles goed
  • “Hé Doorneweerd, heb ik eigenlijk een
    rechtsbijstandsverzekering “Ja Piet, je hebt een rechtsbijstandsverzekering.
  •  “Hé Doorneweerd, bedankt. Goed weekend!
  • “Ja Piet, graag gedaan, veel plezier.

Mijn fantasie schiet tekort bij de gedachte dat
het ene systeem met stemherkenning het andere systeem met stemherkenning gaat
opbellen.