Oranje is niet ING

De marketeers van de ING-Bank lijken zich flink vergaloppeerd te hebben. Ze proberen namelijk de kleur oranje te framen aan hun financiele onderneming. Oftewel, ze willen de kleur oranje exclusief aan zichzelf koppelen. En hier gaat de ING-bank in de fout. De kleur oranje is niet van een beursgenoteerde NV. Het koppelen van oranje “in mijn hoofd” aan een bank is een vervelende marketing truc.

Want de kleur oranje hoort bij het Nederlands elftal en Koninginnedag. En tijdens het Sinterklaasfeest zijn de appeltjes van oranje.

De ING-bank wil nu met veel marketinggeweld langdurig de kleur oranje verbinden aan de ING-Bank. Ze verwachten dat na een tijdje er vanzelf geen reclame meer nodig is. Zo hopen de marketeers van de ING-bank dat, elke keer als u iets van oranje ziet, u aan hún financiele producten, bankrekeningnummers en spaarrentes denkt. Dat spaart veel reclamegeld uit.

Marketeers moeten echter begrijpen dat ze niet ongestraft hun product of naam kunnen koppelen aan elk klassiek liedje, emotie of een kleur. Sommige zaken zijn te heilig om voor bedrijfsprofilering in te zetten.

Ze verdienen straf. Ik zou ze deze week nog een enkele reis naar Spanje willen geven. Om precies te zijn naar Baskenland. Daar is de nationale kleur ook oranje. Dat zal ze leren.