Doucement

Veel verkopers van verzekeringen hebben sinds 1 januari 2009 een “uitdaging“.

  • Ze moeten transparant zijn over hun provisie. Bij financieel complexe producten moeten zij precies aangeven hoeveel provisie ze ontvangen. Dus niet een globale indicatie zoals op deze pagina maar concreet per product per koper.
  • Ook mogen ze niet meer provisie ontvangen dan redelijk is. Dit zijn de zogenaamde inducement regels.
  • Verkoopprikkels door bonusprovisies zijn ook afgeschaft. Inmiddels verstrekt geen enkele verzekeringsmaatschappij meer omzetgebonden bonusprovisies.
  • Dit alles staat in de Besluit gedragstoezicht financiële organisaties Bgfo (pdf) en zet veel intermedairs voor het blok. Vooral degenen die zich blijven verzetten tegen directe beloning (uurtarief of vast tarief) zullen een zware pijp roken.
  • Op korte termijn zal ook elke verkoper via een dienstverleningsdocument moeten laten zien wat ze voor hun geld doen. Iedere klant moet voorafgaande aan de dienstverlening hun akkoord aan de schriftelijk vastgelegde dienstverlening geven.

Omdat directe aanbieders geen provisie ontvangen, hoeven ze hun klanten op dit moment niets te vertellen over hun financiële belang bij de advisering, zolang ze maar niet de suggestie wekken dat hun advies gratis is. Daarnaast zijn ze niet verplicht om een dienstverleningsdocument te verstrekken en geldt ook een redelijke verdeling afsluitprovisie en doorlopende provisie niet voor deze groep.

Voor ons kantoor verandert er weinig. Transparant over beloningen zijn we al jaren. Alleen het dienstverleningsdocument is voor ons een relatief nieuw fenomeen. Wit u meer informatie over onze diensten, de bijbehorende kosten en de kwaliteit, bel of email ons eens.