Die ouwe

SinterklaasOntwikkelingsorganisaties Cordaid en WorldGranny gaan Sint Nicolaas op donderdag 6 december een pensioen aanbieden voor het Vredespaleis in Den Haag. De organisaties willen daarmee aandacht vragen voor ouderen in ontwikkelingslanden, die geen pensioen ontvangen. Meestal hebben zij niet veel kunnen sparen. Dat maakt hen afhankelijk van het inkomen en de zorg van hun familie. Maar hun kinderen vertrekken steeds vaker naar de stad of het buitenland op zoek naar een beter bestaan.

Op dit moment leven 375 miljoen ouderen van boven de 60 in ontwikkelingslanden. In 2050 zal dat aantal gestegen zijn tot 1500 miljoen. (bron INFinance)

De rampzalige cijfers zijn in het buitenland afschrikwekkend groot,
met wereldwijd steeds meer ouderen en steeds minder jongeren.
Door ons pensioen hebben wij nog lange tijd voldoende brood,
en zullen we in Nederland pas als laatste verhongeren.

Waardehoppen

Pensioenkijker is website waar veel leesbare informatie is te vinden over pensioen. Deze brochure gaat over waardeoverdracht van pensioen. Dat moet wel altijd aangevraagd worden binnen 6 maanden na aanvang van de pensioenregeling.

Het is echter niet altijd verstandig de waarde over te dragen dus wacht altijd eerst de aanbieding af van de nieuwe pensioenuitvoerder (verzekeraar of pensioenfonds). Daarna wel weer beslissen binnen 2 maanden. Meer te lezen de brochure die hieronder te downloaden is.

Waardeoverdracht informatie

Incasso met een zwaard of pen

Niet betaalde facturen……. Bijna elk bedrijf heeft er last van. Das Incasso heeft een handige site gemaakt met prima adviezen.

Hieronder 10 versnellingen voor het incasseren van facturen. Want een klant is pas een klant als die ook betaald heeft.

Versnelling 1: betalingstermijn
Hanteer een betalingstermijn van maximaal 30 dagen na het moment van levering. Deze termijn wordt doorgaans in Nederland gehanteerd. Houdt u strikt aan deze 30 dagen: 53% van de klanten doet er langer over. Gaat u er soepel mee om, dan doet uw klant dat ook…

Versnelling 2: aanmaning
Een goede aanmaning bestaat uit twee delen:

1.U refereert aan eerdere betalingsherinneringen, de factuur en/of andere recente contacten waarin u betaling van het openstaande bedrag besprak.

2.U noemt de vervolgstappen inclusief termijn waarop u ze gaat nemen: rente* heffen, inschakelen van professionele derde zoals incassobureau of deurwaarder etcetera.

*) aan particulieren mag u ‘wettelijke vertragingsrente’ heffen (6% per 1/1/2007), aan ondernemers heft u ‘wettelijke handelsrente’ (11,07% per 1/7/2007). Actuele percentages vindt u op de website van De Nederlandsche Bank (opent in nieuw venster).

Versnelling 3: op papier
Zet de afspraken altijd direct op papier en zorg dat uw klant hier nadrukkelijk mee akkoord gaat. Als u met offertes werkt, vermelt dan wel hoe lang deze geldig zijn. Anders zijn ze onbeperkt geldig en dat kan in geval van een prijsstijging voor u heel vervelend zijn.

Versnelling 4: voorwaarden
Algemene voorwaarden maken duidelijk welke spelregels gelden voor het zaken doen met uw klant. De wet eist dat u de algemene voorwaarden voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan uw klant overhandigt. Dat moet u ook aan kunnen tonen. Dit gaat in bijna 70% van de gevallen fout! Klik dus hier voor meer praktische informatie rondom algemene voorwaarden.

Versnelling 5: snelheid
Neem contact op met uw klant binnen 5 werkdagen na het aflopen van de betaaltermijn. U laat daarmee zien dat u een strikt en professioneel debiteurenbeleid voert. Feitelijk hebt u een renteloze lening aan uw klant verstrekt: logisch toch dat die op tijd wordt terugbetaald?

Versnelling 6: factuur
Zet in de factuur wat is geleverd, wanneer, tegen welke betalingscondities en refereer aan oorspronkelijk gemaakte afspraken. In veel situaties wijkt het uiteindelijk geleverde product af van wat u in eerste instantie met de klant heeft afgesproken. Bevestig tussentijds gemaakte afspraken met de klant schriftelijk en refereer eraan bij het opstellen van de factuur.

Versnelling 7: kredietinformatie
Voorkomen is beter dan genezen. Zelfs de beste incassobureaus kunnen uw geld niet invorderen als uw klant bankroet blijkt te zijn. Hoewel zaken doen begint met vertrouwen raden wij sterk aan om bij grote transacties met nieuwe klanten kredietinformatie op te vragen.

Versnelling 8: uit handen geven
Het mooiste is als u er middels een gesprek met uw klant uit komt. U hebt echter al de nodige stappen genomen, zodat de kans op een succesvolle afloop van een dergelijk gesprek niet groot meer is. Als professionele derde hebben wij de ervaring en middelen om uw vordering succesvol te incasseren zonder dat dit ten koste gaat van uw klantrelatie. No nonsense, no cure, no pay.

Versnelling 9: stappenplan
Succesvol debiteurenbeheer begint met het juiste middel op het juiste moment. Meteen na het verstrijken van de betalingstermijn is een SMS’je of telefoontje het juiste middel. Een maand later waarschuwt u in de laatste aanmaning dat de vordering uit handen wordt gegeven aan een derde partij. Hou de tijd in de gaten. 25% van de faillissementen zijn het directe gevolg van wanbetaling…

Versnelling 10: grote en kleine vorderingen

De enige omzet die telt is betaalde omzet. Ga niet alleen achter grote, maar zeker ook achter kleine vorderingen aan. Onze ervaring leert dat veel wanbetalers erop rekenen dat u kleine vorderingen afschrijft. Dat is niet wat u wilt. Maak er een gewoonte van om alle vorderingen uiterlijk na 60 dagen aan ons uit handen te geven. Wacht niet langer omdat de kans op succes daarna snel afneemt.

De incasso kunt u ook overlaten aan DAS Incasso. Wij kunnen gemakkelijk een premie indicatie daarvoor opgeven.

De DGA-keuze is wel “niet” geworden.

De regering heeft bekendgemaakt dat DGA’s die niet actief aangeven of hun pensioenverzekering na 1 januari 2008 wel of niet onder de Pensioenwet moet vallen, automatisch buiten de Pensioenwet vallen.

Verzekeringsmaatschapijen benadrukken het belang dat de DGA actief schriftelijk aangeeft waar zijn voorkeur naar uitgaat, ook als hij niet onder de Pensioenwet wil vallen. Doet hij dat niet, dan kan dit gevolgen hebben voor eerder als werknemer opgebouwde pensioenaanspraken. Als werknemers pensioen opbouwen, mag dit namelijk nooit buiten de Pensioenwet vallen.

Hier is nog even onze DGA Keuze presentatie te vinden.

Banksparen vanaf de bank.

Uw pensioen aanvullen kan vanaf 1 januari 2008 ook via de bank.

De voordelen en nadelen van banksparen versus sparen bij een verzekeraar zijn inmiddels wel duidelijk geworden. Of de prijs van banksparen aantrekkelijker is, kan alleen met een goede vergelijking worden gemaakt. Er zijn inmiddels een flinke variatie van producten van de banken. Het valt echter te bezien of sparen bij de ING-bank werkelijk goedkoper zal worden dan sparen bij de ING-verzekeraar Nationale-Nederlanden.

Er zijn nu al een paar belangrijke verschillen bekend:

[Read more…] about Banksparen vanaf de bank.

Peinzen op zondag

Bestaat er zoiets als een Gouden Handdruk voor een werkgever?

Salary Savings Scheme versus Life-Course Savings Scheme

(in Dutch: spaarloon versus levensloop) 

The Salary Savings Scheme

The Salary Savings Scheme (in Dutch: spaarloonregeling) will continue to exist alongside the Life-Course Savings Scheme. However, you are not allowed to participate in both schemes in the same year. If you have saved money under the Salary Savings Scheme in a particular year, you are only allowed to participate in the Life-Course Savings Scheme in the following year. It is possible, however, to withdraw money saved under both schemes in the same year. If you wish to stop participating in the Salary Savings Scheme, you must terminate your participation before 1 January of the year you no longer wish to participate.
It will depend on your personal needs and circumstances whether you will opt for the Salary Savings Scheme or the Life-Course Savings Scheme. Here are some of the differences between the schemes:

[Read more…] about Salary Savings Scheme versus Life-Course Savings Scheme

Alcohol maakt meer kapot …. 100 per jaar

Even een paar cijfers van de verzekeraars op een rij:

  • Eén op de acht verkeersdoden is een ‘alcoholslachtoffer“.
  • 82% wordt veroorzaakt door mannen.
  • De meesten zijn 25 – 34 jaar oud.
  • Driekwart van de mensen zegt vooraf BOB-afspraken te maken.

En verzekeraars keren geen schadevergoedingen aan de eigen auto uit als er sprake is van schade door overmatig alcoholgebruik.

Haaien zijn het.