Kaalslag onder huisartsen

De uitspraak van Lard Friese de topman van Nationale-Nederlanden dat er een kaalslag zou komen in het aantal financiële intermediairs is net zo voorspelbaar als Koninginnedag elk jaar. Weinig nieuws dus. Ik was eerder benieuwd naar zijn mening over de kaalslag die bij verzekeraars zal plaatsvinden maar daar waagde hij zich niet aan.

Wel heel vreemd was zijn uitspraak:Er zijn zelfs meer tussenpersonen dan huisartsen.” Impliciet suggererend dat er teveel adviseurs zijn. Dat weerleg ik graag even.

De kwaliteit van het werk van de meeste financiële adviseur is in het algemeen voor verbetering vatbaar. Net als veel van mijn collega adviseurs lukt het ons nauwelijks al onze relaties voldoende aandacht te geven. Met de nieuwe toezichthouder en alle extra administratieve verplichtingen zal dat voorlopig ook niet beter worden.

De lage financiële kennis van de gemiddelde Nederlanden helpt daar ook niet bij. Verzekeraars, zoals het Nationale-Nederlanden van Lard Friese, hebben de afgelopen decennia geen enkele moeite gedaan om de kennis van de consument te verbeteren. Maar ook nu steken nog steeds geen vinger uit om de financiële kennis van de consument te verbreden. We worden hooguit lastig gevallen met  vage branding-campagnes.

De meeste verzekeraars zorgen nog steeds voor veel extra werk met onleesbare polisteksten, vage voorwaarden en matige administratieve prestaties. Ook blijft er onvoldoende inzicht in de kosten van hun producten en de kosten van hun eigen organisatie.

Er zijn daardoor juist veel meer financiële huisartsen nodig. Zelfs de zogenaamde “simple risk” producten van de verzekeraar van Lard Friese zijn geen simpele risico’s en vergen veel tijd om aan te laten sluiten bij de persoonlijke behoefte van elke consument.

Mijnheer Friese, u bent als verzekeraar de farmaceut. Lever ons goedkope effectieve pilletjes en werkzame poeders. Zorg dat er geen bijwerkingen zijn en verstrek heldere leesbare bijsluiters. Wij analyseren of de consument ziek is. Ook kunnen wij als financiële huisarts de “patienten” vertellen welke medicijn ze het beste kunnen gebruiken. Concentreert ú zich op het leveren van betere producten en professionele dienstverlening  dan zorgen wij wel voor de financiële gezondheid van onze klanten.