Korte mouwtjes

Het leven van een financieel adviseur is niet gemakkelijk. We moeten een weg vinden in het oerwoud van nieuwe regels. We hebben te maken met de WfT, AFM, met de CAR en de BGFO. En als we denken dat we  alles gehad hebben blijkt het toonaangevende GfK onderzocht te hebben hoe het verder met ons imago gesteld is. En wat blijkt:

  1. Consumenten zien liever niet dat financieel adviseurs tijdens het huisbezoek om een glas bier vragen. Pils en polis gaan niet samen.
  2. Het merendeel van de adviseurs is mannelijk. Consumenten hebben echter geen uitgesproken voorkeur voor hetzij mannen of vrouwen.
  3. Slechts 10% van de respondenten heeft een voorkeur voor een mannelijke adviseur, maar voor 85% speelt het geslacht geen rol.
  4. Wat leeftijd betreft hebben consumenten een voorkeur voor veertigers.
  5. Jonge consumenten zien liever een jonge adviseur verschijnen, maar de adviseur moet bij voorkeur niet onder de 30 jaar zijn.
  6. Bij het arriveren zien respondenten de adviseur het liefst uit een middenklasser stappen. Toyota, Opel of Peugeot scoren goed, maar een Bentley, Ferrari of Mercedes zijn `not done`.
  7. Uiteraard moeten de adviseurs een professionele uitstraling hebben.
  8. Als de adviseur geen pak wil dragen, dan is een nette jeans en een overhemd met lange mouwen ook geschikt.
    Als de klant een drankje aanbiedt, dan is het de veiligste optie om te kiezen voor koffie.
  9. Mochten klanten vragen naar de politieke voorkeuren van de adviseur, dan zijn VVD of CDA de beste antwoorden.

Wij hebben een extra vergadering ingelast om met elkaar grondig door te spreken of wij wel aan deze strenge criteria en hoge verwachtingen kunnen voldoen. Het wordt ons alemaal niet makkelijk gemaakt.