Mystery Shopper

Op 30 maart wordt tijdens het Congres De Hypotheek Adviseur bekendgemaakt wie zich Hypotheekadviseur van het jaar mag noemen. Nog twintig Erkend Hypotheekadviseurs dingen mee naar de titel. (Bron VVP)

Schuif maar aan in de rij:
– De verkiezing van de slimste Financieel planner van het jaar.
– De uitreiking van de trofee voor de allerbeste online verzekeraar.
– De verzekeraar met de bovenste beste preformance van het jaar.
– Het meest goudgerande verzekeringsprodukt.
– Het goedkoopste aantrekkelijkste hypotheekprodukt van het jaar.
– De fraaiste verzekeringswebsite van het jaar.
– Verkiezing van de meest geldverdiende franchise formule van het jaar.
– Verkiezing van de verkiezing van het jaar……
En……. De slechtste verkiezing van het jaar 2006…….

In die laatste categorie is de winnaar geworden diezelfde
-Hypotheekadviseur van het jaar-verkiezing.

De reden is simpel. Lees onderstaande bericht maar over de beoordeling.
“De komende weken krijgen de deelnemers een mystery shopper op bezoek, die in een individueel klantgesprek de presentatie, communicatieve vaardigheden en het empathische vermogen van de adviseur zal beoordelen.”

Mystery shopper? Laat me niet lachen.
De komende weken komt er dus onverwacht iemand langs:
– Die je niet kent,
– Die specifiek de genomineerde als adviseur wenst.
– Die allemaal “lastige” vragen gaat stellen die een normale klant niet weet te verzinnen.

De deelnemer die dan ook nog zo dom is om tijdens dat adviesgesprek de vraag te stellen: “Bent u werkelijk de Mystery Shopper?”, die deelnemer zou een dikke onvoldoende moeten krijgen voor zijn gebrek aan empathische vermogen.

Belgen

Steeds meer Belgen kunnen de verzekeringen voor hun auto of woning niet meer betalen. Dat blijkt uit het jaarverslag van Datassur, de centrale databank van speciale risico’s. Slechte betalers, brokkenpiloten en fraudeurs belanden op een zwarte lijst. In totaal worden al 145.000 Belgen beschouwd als risicoklant. Ze nemen een verzekering, maar moeten vaak snel toegeven dat die moeilijk te betalen is. (bron Vtr Nieuws)

Eigenlijk gaat het ons in Nederland niet zoveel aan. Alleen Nederlanders die iewat sneu in bijvoorbeeld Brasschaat zijn gaan wonen, staan in deze Belgische database. “Ietwat sneu” omdat nog in mijn hoofd de fraaie opmerking zit van een rijke Nederlander die, gevraagd naar de reden waarom hij niet om fiscale redenen in België woont, hij antwoordde: “Dat hoeft niet: Ik ben rijk genoeg.”

Het zal niet lang duren of ook in Nederland krijgen we een dergelijke databank. Wij hebben weliswaar zoiets als een Bureau Krediet Registratie maar die instantie mag voorlopig niet meer doen dan het noteren van een achterstand op een persoonlijke lening. Huur- of hypotheekachterstand, fraude of andere betalingsproblemen staan daar niet gemeld. Maar tijden veranderen.

Ook in België veranderen de tijden. Althans de woordvoerder zei het letterlijk: “De meeste mensen in België willen nu een dak boven hun hoofd. Een polis behoort niet meer tot de primaire behoeftes.”
Dus vroeger kochten Belgen eerst een opstalverzekering en daarna pas een huis?

Een fan van Hoogervorst.

Het blijft “koffiedik kijken” hoeveel mensen op 1 maart een andere zorgverzekering hebben. Het lijkt erop dat 15 tot 20 procent, dus wellicht wel drie miljoen Nederlanders, overstappen. “Dat is nog nooit in enig land in Europa vertoond.
Ik zou het heel wonderlijk vinden als dat in alle gevallen goed gaat”, zei minister Hoogervorst van Volksgezondheid woensdag in de Tweede Kamer. (bron De Telegraaf)

Ik blijf een fan van Hoogervorst. De meeste van zijn voorgangers hadden deze grootschalige operatie niet aangedurfd. Of ze hadden de verantwoordelijkheid proberen af te schuiven naar de verzekeraars, ziekenhuizen of artsen.

Maar vooral zijn vinger achter in zijn keel was weergaloos. Niet beschaafd of fijntjes dus hij moest direct zijn quasi excuses aanbieden maar non-conformistisch was het wel.

Er zal in februari nog veel van zorgverzekeraar worden gewisseld. Vooral werkgevers uit het MKB worden nu wakker en sluiten nog even (met collectieve korting) zorgverzekeringen voor hun werknemers.

3 miljoen nieuwe polissen.
3 miljoen opzeggingen oude polissen.
3 miljoen vragen.

9 miljoen kansen op een fout

Hoogervorst vindt het wonderlijk als het in 3 miljoen gevallen goed gaat.
Ik zou het verwonderlijk vinden als het in één van die 3 miljoen gevallen goed gaat.

Ouderhulp – Het Nationaal Fonds Ouderenhulp

Het Nationaal Fonds Ouderenhulp heeft in de nacht van maandag op dinsdag 10.000 magneetstickers in de binnenstad van Amsterdam laten opplakken. De stichting wil het welzijn van ouderen en in het bijzonder hun eenzaamheid onder de aandacht brengen.(Bron Telegraaf)

310.000 mensen zijn extreem eenzaam.

De Stichting Ouderenhulp heeft met een bijzondere aktie aandacht gevraagd voor deze groep.
Graag help ik mee door ook hier het telefoonnummer te vermelden waar ouderen hulp kunnen krijgen als ze zich eenzaam voelen. Het nummer van de Ouderhulplijn 0900 – 60 80 100 is 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar voor 5 cent per minuut. Geef het eens aan iemand in uw omgeving. Achter op een visitekaartje, op een Post-it of door het in het telefoonmapje te schrijven van uw vader of moeder.

Maar wie heeft in godesnaam deze teksten bedacht?
3 van de 4 teksten zijn kwesties waar een normaal mens (= niet politicus) niets aan kan veranderen.

Nota bene zetten ze op elke sticker ook nog een website adres.
Terwijl de meeste van deze ouderen geen toegang hebben tot internet.

Juist een grote bekendheid geven aan het telefoonnummer 0900-6080100 zou simpel en zeer doeltreffend zijn.

Mijn dochter van 22 jaar heeft in Amsterdam een adoptie-oma. Dat zijn ouderen die eens in de zoveel tijd door een studente uit wordt uitgenomen naar een concert. Bijna geheel gefinancierd door de Gemeente Amsterdam. Uitstekend geregeld.

Een jonge studente met een oudere op stap.
Ik kan niet wachten tot ik oud en eenzaam ben…..

Rintje en de tegeltjes wijsheden van de Beer uit Lemmer

Aegon is gestart met een nieuwe commercial met Rintje Ritsma. Het is de eerste van een serie waarin ‘de wil van…’ centraal staat. Ritsma vertelt over zijn wil om iemand te worden. Het gaat over zijn levensloop, de keuzes die hij heeft gemaakt en een vooruitblik naar het moment waarop hij zal stoppen met schaatsen.

Toch wel een beetje sneu. Iemand die in de winter van zijn carrière nog diepe filosofietjes over zijn komende afscheid op de consument moet afschieten.
Mocht u het nog niet begrepen hebben: De reclamespot heeft tot doel dat u
1. Aegon sympathiek vindt en
2. dat u meer Aegon polissen gaat kopen.

Bijna 1 volle minuut moeten we luisteren naar de tegeltjes wijsheden van de Beer uit Lemmer. Pardon, de tegeltjes wijsheden van de tekstschrijver van de marketingafdeling van de Aegon.
Geef mij dan maar de zoetige Sanex reclame. Daar had mijn vrouw tenminste nog wat te kijken.

Eind februari wordt deze Aegon kwelling gevolgd door Barbara de Loor die ons ongetwijfeld nog verder gaat vervelen met “diepe gevoelens” en “nieuwe uitdagingen” en “er is meer in het leven dan”.

“Het lijf van mij wil niet meer” treurt Rintje.
Geen nood Rintje.
Mijn vrouw zegt het nog best te willen doen met jouw lijf.

De DeltaPlan aanpak van de autofraude

Het Verbond van Verzekeraars gaat schadefraude aanpakken, omdat verzekeraars in 25% van de autoschades zouden worden opgelicht. De actie krijgt de naam Deltaplan Aanpak Fraude en zal in februari 2006 van start gaan.
Jaarlijks zou er voor zo`n 400 miljoen euro worden gefraudeerd in het autoschadeherstel. Door het Deltaplan wordt de pakkans tien keer groter. Zowel consument, tussenpersoon, expert als schadehersteller kunnen frauderen. (bron MKB-net)

Het Persbericht klinkt dramatischer dan het is.

Van ALLE schadeclaims in Nederland wordt 10% gefraudeerd.
Ongeveer 23% van dat schadebedrag heeft te maken met auto’s.
En dat is ook niet onlogisch: Een “gestolen” zonnebril claimen op je reisverzekering tikt nou eenmaal niet echt aan in de schadestatistiek.
En 25% van dat bedrag heeft met fraude te maken.

De pakkans wordt wel 10 keer groter, zeggen ze.
Maar 10 keer heel weinig is nog steeds niet echt groot.
Want de pakkans is nu nog steeds laag doordat de verzekeraars al jaren liggen te slapen:

Deze fraudecijfers waren namelijk 4 jaar geleden ook al bekend.

Dat gegoochel met cijfers kan ik beter.

Vorig jaar zijn er flink minder auto’s gestolen:

  • Verlaging autoverzekeringspremie 10%

De DeltaPlan aanpak van de autofraude:

  • Verlaging autoverzekeringspremie 25%

Een paar jaar schadevrij rijden levert een no-claimkorting op:

  • Verlaging premie 65%

Totaal 100% korting.

Kijk en dan zou je wel weer een goed Persbericht kunnen maken:
“Bij Doorneweerd zijn autoverzekeringen altijd GRATIS.”

Twijffels van Wijffels

Stel ……

U bent een 64-jarige blanke man.
U verdient zeker een paar ton per jaar.
U heeft het mobiele nummer van Jan Peter.
U mag alle ministers bij de voornaam noemen.
U mag jaarlijks een naar uzelf genoemde prestigieuze prijs uitreiken.
U bent ere lid van de grootste en rijkste bank van Nederland.
U bent voorzitter van Natuurmonumenten en de SER.
U ontvangt zoveel pensioen dat u het niet op krijgt.
U kunt het aantal commissariaten niet meer tellen.
U kunt elke baan krijgen waar u naar kijkt.

Op 19 januari krijgt u de kans nog een fraai statement uit te spreken.

“Volgens mij zijn mensen bereid langer te werken als het werk ‘leuker’ wordt. Als bewijs voerde hij aan dat hij zelf na zijn afzwaaien – met 64 jaar – denkt aan een voortzetting van zijn werkende leven.”

Dan wordt het echt tijd dat je met pensioen gaat.

Religieuze polissen met uitsluitingen voor euthanasie en abortus

Een paar zorgverzekeraars hebben religieuze polissen in de aanbieding. Agis heeft een zorgpolis genaamd “ProLife”. En de Achmea DVZ, de Principe Polis.
Beide polissen kennen uitsluitingen voor euthanasie en abortus.

Voor de goede orde, ik heb niets te melden over de persoonlijke keuze rondom euthanasie en abortus. Ik kan wel mind-joggen over het feit dat deze verzekeraars ervoor kiezen zo’n verzekering commercieel op de markt te brengen. Aanprijzen om er geld mee te verdienen.
Verzekeraars die er bewust voor kiezen om principiële redenen overgaan tot een inperking van de kostenvergoeding.

Heeft Achmea in 1997 bij het inlijven van DVZ, nagedacht over het feit dat ze zich daarbij zich conformeren (en instemmen) met de keuzes die deze dochter maakt?
Deze individuele principes horen thuis aan de keukentafel, niet op de afdeling Marketing van een verzekeraar.

In dat opzicht is de Zorgverzekering van Boeddhistische Unie Nederland minder discutabel. Die hebben een additionele dekking voor stervensbegeleiding volgens boeddhistische tradities.

Maar het bleef afgelopen nacht nog lang onrustig in mijn hoofd.

Ik ben minder boos over de volgende zorgpolis.
Zekerzorg biedt studenten de mogelijkheid de premie voor de basisverzekering te lenen. Lekker makkelijk: Nu niets betalen en gewoon steeds verder rood staan op een bankrekening die ze van Zekerzorg krijgen.
Een student die hiervoor kiest, zal vermoedelijk ook onvoldoende hersenen hebben om überhaupt de studie af te maken. En dan is het dubbel pech.

Verzekeraars en verzekeringen voor dummies

Les 1. Verzekeraars voor dummies

  • Verzekeraar is een ander woord voor verzekeringsmaatschappij.
  • Verzekeraars zijn administratieve fabrieken die polissen maken.
  • Verzekeraars proberen zoveel mogelijk van die polissen te verkopen.
  • Veel verzekeraars verkopen hun polissen via zogenaamde tussenpersonen.
  • Als zo’n tussenpersoon een polis verkoopt dan krijgt hij daar provisie voor.
  • Die provisie zit verborgen in de premie voor de polis.
  • Die verzekeraars proberen de tussenpersoon over te halen hun polissen te gaan verkopen.
  • Dat doen ze met provisie, mooie verhalen of extra goede polissen voor de klanten van de tussenpersoon.

Les 2. Verzekeraars voor gevorderden

  • Soms hebben de verzekeraars die tussenpersonen bedrijfsleningen gegeven.
  • Soms zijn die verzekeraars zelfs eigenaar van die tussenpersoonkantoren.
  • Dan gaan die kantoren natuurlijk wel extra veel polissen van die verzekeraar verkopen.
  • Dat is niet erg, als een poliskoper dat maar altijd wel heel goed verteld wordt.

Les 3. Branchevereniging voor specialisten.

  • Een branchevereniging is een groepje tussenpersonen die zeggen onafhankelijk te zijn.
  • Die geven cursussen en proberen veel met de verzekeraars te vergaderen.
  • Die tussenpersonen betalen daar dan weer contributie voor.
  • Als je klein bent betaal je heel weinig en als je groot bent, heel veel.
  • Nu komt het bericht dat een aantal grote kantoren niet meer mee mogen vergaderen.
  • De branchevereniging bedacht plotseling dat die kantoren van de verzekeraars helemaal niet onafhankelijk zijn.
  • Die grote verzekeringskantoren hoeven nu geen contributie meer te betalen.
  • En die branchevereniging zal nu niet zoveel meer hoeven te vergaderen.

Vanochtend is de zon weer opgekomen en is de boter op het hoofd van de branchevereniging gesmolten.

Scheurverzekering

Het Zweedse Bisso biedt nu ook in Nederland ‘economische bescherming’ bij snelheids- en parkeerboetes. Voor € 30 lidmaatschapsgeld per jaar kan men zich bijvoorbeeld indekken tegen maximaal twee snelheidsboetes van in totaal € 350. (bron AM)

Een mooi creatief initiatief gevolgd door de gebruikelijke suffe politieke reacties.

PvdA-Tweede-Kamerlid Aleid Wolfsen reageerde als eerste: “Ik ben verbijsterd over deze verzekering en pleit voor celstraffen voor zij die een boete proberen te ontduiken.”
Je kunt merken dat hier een oud-rechter spreekt. Een heldere oplossing voor elk probleem: Wetsovertreders moet je opsluiten.

D66-Kamerlid Boris van der Ham zegt: “Het is niet correct dat mensen met een dikkere portemonnee op zo’n manier onder boetes mogen uitkomen.”
Dit zou gedegen solide analyse zijn geweest …. in 1966

Het Verbond van Verzekeraars keurt de noviteit ook af. “Dit mag geen verzekering heten want dit is alles behalve een verzekering. Geen enkele Nederlandse verzekeraar gaat een dergelijke verzekering aanbieden”.
Ik zal de vertaling even geven: “We hebben liggen slapen, we zijn te laat en nu wordt de buit onder onze neus vandaan gehaald door een paar slimme Zweden.”

Een verzekering moet altijd een onzeker voorval kennen.
Om die reden zal ik niet geaccepteerd worden voor deze verzekering.
Bij mij zijn boetes geen onzeker voorval.