Kentekenplicht trekkers. Verzekeringsplicht & registratieplicht 2022

Verzekeringsplicht en kentekenplicht trekkers, een tweeling. Het blijft een hardnekkig probleem om iedereen in de sector te overtuigen om voor alle tractoren een kentekenplicht trekkers in te voeren. En daarmee dus een verzekeringsplicht en controlemogelijkheid. De noodzaak is echter eenvoudig aan te tonen. Bijna dagelijks zijn deze trekkers betrokken bij schades. Slechts een topje van de ijsberg kan gezien worden door dagelijks te volgen hoe vaak het mis gaat met trekkers. Van eenvoudige schade tot aan dodelijke ongelukken. De noodzaak voor een kentekenplicht trekkers zien we hieronder in een lijstje van een paar ons bekende ongevallen in veertien dagen in oktober.

Tractorverzekering - premie

Of bereken de premie hier.

14 dagen overzicht

  1. Graafmachine verloren van tractor
  2. Tractorongeluk Kiltunnel
  3. Tractor ongeval Arnhem
  4. Tractor ontwijken
  5. Tractor in water
  6. Botsing met tractor
  7. Gekantelde tractor
  8. Tractor van de weg

Audio

De werkmaterieelverzekering uitleg in 11 minuten. Link en download

Snelle landbouwtrekkers en kentekenplicht trekkers

Er komt zeker een kentekenplicht trekkers. Er kan dan gecontroleerd worden of elke tractor ook verzekerd is. Kentekenplicht tractor komt er de komende jaren. De Europese regelgeving, die de apk verplicht stelt voor landbouwvoertuigen die harder kunnen dan 40 kilometer per uur, is sinds 1 mei 2017 van kracht. Het handhaven van een apk-plicht kan alleen als trekkers ook een kenteken hebben. De maximumsnelheid zal ook worden verhoogd. Dit nieuwe wetsvoorstel van de regering voor een kentekenplicht tractor (en andere voertuigen) komt er, om te voldoen aan de Europese APK-plicht. Tevens omdat een groot gedeelte van de Eerste en Tweede Kamer aan de regering vroegen ervoor zorgen dat landbouwvoertuigen sneller kunnen gaan rijden dan nu het geval is.

Europese Commissie en de kentekenplicht trekkers

Weliswaar is het wetsvoorstel om een apk- en kentekenplicht trekkers in te stellen voor trekkers met een constructiesnelheid van meer dan 40 km/h eerder verworpen door de Tweede Kamer. De nieuwe minister van Landbouw zal snel een wet moeten opstellen omdat anders de Europese Commissie regelgeving zal opleggen.

Er zal in Nederland een nieuwe wet gaan komen voor alle trekkers, zodat de maximumsnelheid van trekkers op de openbare weg ook naar 40 km kan worden verhoogd. De kans dat lobby organisaties de kentekenplicht trekkers nog zullen kunnen tegenhouden is niet te verwachten.

Politiek en kentekenplicht trekkers

De minister bespreekt de kentekenplicht trekkers met vertegenwoordigers van de sector, zoals LTO, Cumela en Fedecom en regionale overheden vertegenwoordigd in IPO en VNG. In de komende tijd zal de minister zeker een wetsvoorstel naar de Kamer zal sturen. Dat is ook hard nog want er loopt dit moment een ingebrekestellingsprocedure van de Europese Commissie. De Europese Commissie stelt een APK sinds mei van dit jaar verplicht voor trekkers die harder rijden dan 40 kilometer per uur. Het is veiliger wanneer trekkers niet door de kernen van dorpen rijden, maar over de rondweg. De minister zal daarom niet alleen kijken naar de kentekenplicht trekkers en de APK registratie van trekkers, maar ook de snelheden en toegang tot bepaalde wegen.

Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorvoertuigen

De bezitter van een motorrijtuig en degene aan wie het kenteken voor een motorrijtuig is opgegeven, is verplicht voor het motorrijtuig een verzekering af te sluiten en in stand te houden welke aan de bij en krachtens deze wet gestelde bepalingen voldoet (wettelijke aansprakelijkheid), indien dat motorrijtuig op een weg wordt geplaatst of daarmee op een weg wordt gereden, indien buiten een weg met dat motorrijtuig op een terrein aan het verkeer wordt deelgenomen of indien voor dat motorrijtuig een kentekenbewijs is afgegeven. Een kentekenplicht trekkers is dus een logisch vervolg op deze wet.

Twee gewonde na aanrijding met tractor op de zuiderdwarsvaart. https://t.co/uFLZqm9JKb pic.twitter.com/vclDy92dMN

— @nieuwsuithetnoorden (@112nieuwes) 12 oktober 2017

RDW en kentekenplicht trekkers

Nu er een kentekenplicht trekkers komt, zal er dus ook een scherpe controle door het Rijksdienst voor het Wegverkeer plaatsvinden of een trekker goed verzekerd is. Want net als bij de huidige personenauto’s zijn de systemen aan elkaar “gekoppeld” en kan het RDW direct zien welke voertuigen niet verzekerd zijn. Een stevige RDW boete is dan al snel uitgeschreven want onverzekerd rondrijden is dan direct te constateren. De huidige situatie waarbij de chauffeur een WAM verklaring bij zich moet hebben, is dan ook ongetwijfeld verleden tijd. Het bewijs dat iemand met een tractor verzekerd is immers direct duidelijk. Het kentekenplicht trekkers is daarmee een effectief instrument om ervoor te zorgen dat elke trekker goed verzekerd is.

Verzekeren van een trekker

Het zal u niet verbazen dat wij een kentekenplicht trekkers een goed idee vinden. Niet alleen voor bescherming van het vermogen van de eigenaar van een trekker maar ook om slachtoffers goed schadeloos te stellen. Denk overigens bij het verzekeren ook altijd even aan de schade die een bestuurder kan krijgen vanwege een ongeval. Niet elke verzekering heeft die extra dekking standaard meeverzekerd. De keuze voor de verzekeringsvorm zal afhankelijk zijn van de leeftijd en waarde van de trekker.

Premie online berekening

Bedrijfsaansprakelijkheid - premie aanvraag Gebouwen verzekering - premie Bedrijfsstilstand verzekering – premie Bedrijfsrechtsbijstand verzekering - premie Professionele bedrijven checklist Adviseurswijziging bestaande verzekering Overzicht alle bedrijven verzekeringen Tractorverzekering - premie Graafmachine verzekering - formulier Laadschop - shovel verzekering - formulier Bulldozer verzekering - premie Hoogwerker verzekering - premie Hijskraan verzekering - premie aanvraag Heftruck verzekering - premie Verreiker verzekering - premie

Beslisboom Landbouwvoertuigen