Tros Radar

Het TROS-televisieprogramma Radar doet ten onrechte of Independer een niet commerciële instelling is, terwijl Independer in de markt gewoon optreedt als assurantie tussenpersoon voor Zorgverzekeringen. Hierdoor wordt de klant misleid en is er sprake van oneerlijke concurrentie.
Deze klacht hebben NVA en VvHN neergelegd bij het Commissariaat van de Mediawet.
Radar overtreedt volgens hun namelijk de reclameregels. Ook hebben ze bezwaar tegen de reclame-uitingen op de website van Radar waarin bezoekers worden aangemoedigd om met Independer in zee te gaan.

Volstrekt begrijpelijk dat Radar tegen Independer aanschurkt. Ongetwijfeld hebben ze daar een belang bij. Publieke zenders moeten er immers ook voor zorgen dat er genoeg geld binnenkomt. Bij de TROS en bij Radar moet de schoorsteen ook roken.

Te weinig kijkers en te weinig inkomsten en ze kunnen de tent sluiten. Dat daarbij mogelijk het belang van consumenten geschaad wordt, nemen ze bij de publieke omroep op de koop toe.

Zuerst kommt das Fressen und dann die Moral.

Radar heeft braaf een disclaimer opgenomen als je doorverwezen wordt naar de verzekeringswinkel van Independer. Maar je bedot mensen niet met schijnbaar “onafhankelijke” verwijzingen: de consumenten hebben daar de laatste jaren een radar voor ontwikkeld.

Onafhankelijk

De ING Assurantiekantoren krijgen snoeiharde productie-eisen opgelegd door eigenaar Nationale-Nederlanden. De kantoren moeten 90% van de leven- en hypotheekproductie en 60% van de schadeproductie onderbrengen bij NN. In een interne presentatie is zelfs gesteld dat “premie geen argument is” om een polis níet bij NN onder te brengen. NN spreekt de aantijgingen tegen. (bron AM)

Ook op Nu.nl en werden details van deze afspraken aangehaald.

Voor consumenten lijkt er nauwelijks iets nieuws onder de zon. Onafhankelijk advies blijkt een schaars goed te worden. Vandaar maar even een incompleet lijstje om te snappen waarom u het advies krijgt “waar u zelf om vraagt”.

– Bij een kantoor van Meeus (100% Aegon) krijgt u vaak een Aegon polis.
– Bij een ING-bank krijgt u als advies ook heel vaak een polis van Nationale-Nederlanden.
– De RABO adviseert voornamelijk Interpolis-polissen.
– En bij de ABNAMRO geven met een grote regelmaat het advies een polis van Delta Lloyd te kopen. Daar heeft die bank immers een hecht samenwerkingsverband mee.

Veel Nederlanders zijn al jaren sceptisch over “onafhankelijke” verzekeringsadviseurs. Maar het blijft oppassen voor die adviseurs, want zoals iemand dat eens fijntjes uitdrukte:

“Ik vind het niet erg dat ik genaaid word.”
” ………Als ik het maar niet in de gaten krijg.”

Arbeidsongeschikt

Wat moet een werkgever doen als een werknemer ziek wordt?

– Eerst Arbodienst bellen
– Daarna een telefoontje, een bloemetje en een collega op de stoep voor steun.
– En natuurlijk het salaris doorbetalen.
– Een arts geeft binnen 6 weken een advies.
– Binnen 8 weken alles op schrift zetten
– Ook even een case manager aanstellen.
– Elke 6 weken overleg met werknemer en Arbodienst
– In week 13 ziekmelden bij het UWV
– Na 1 jaar alles met werknemer evalueren
– Uiteraard alles schriftelijk vastleggen.
– En weer een heel jaar elke 6 weken overleg.
– Doet hij het niet goed volgens een toets dan volgen er stevige boetes
– Na 20 maanden WIA aanvragen.

Waar is deze ellende eigenlijk vandaan gekomen?
Vorige eeuw werden mensen vrij makkelijk arbeidsongeschikt verklaard.
En plots waren er 1.000.000 arbeidsongeschikten.
Dat probleem wordt nu drastisch opgelost.
Met herkeuringen en werkgeversverplichtingen zoals hierboven.

Ziek zijn, is acceptabel.
Ziek blijven, is onmenselijk.
Onmenselijk voor de werknemer én werkgever.

Of zoals een oud-politica het ooit zei:
“In Nederland is niemand arbeidsongeschikt”

Chris Zegers

Acteur Chris Zegers zal binnenkort te zien zijn in de commercials van pensioenverzekeraar Zwitserleven. Hij volgt hiermee Huub Stapel en Ellen ten Damme op. Zegers is gekozen om “zijn sympathieke en authentieke persoonlijkheid die prima aansluit bij het imago van Zwitserleven”.

Pardon? “Sympathiek en authentiek”?
Volgens mij is een pensioenverzekeraar een bedrijf waar links premie binnenkomt, een schuldbewijs wordt gemaakt en rechts geld inclusief rendement weer uitbetaald wordt.

U ziet, een imago komt te voet en gaat te paard. Zwitser Leven heeft de afgelopen jaren zorgvuldig gebouwd aan het positieve imago rondom hun pensioenpolissen. Gezellig en vrolijk onder palmbomen zo snel mogelijk te stoppen met werken.

Maar tijden veranderen. 65 jaar wordt de norm.
Niks luieren, maar werken met je kadaver.

Dus Zwitser Leven kan weer helemaal opnieuw beginnen.
Een nieuw imago met een nieuwe bijbehorende mooie succesvolle acteur.
Weg met de strandjes, palmbomen, zeilschepen en cocktailglazen.
Weg met het idee dat eerder stoppen met werken zo leuk is.

Het zal wel weer een mooie reclamecampagne worden.
En iedereen zal wel weer enthousiast zijn over de positieve inhoud.
En dat is jammer want ik ben een groot voorstander van goed ouderwets angst aanjagen.

V&D

Bericht V&D
V&D heeft de verkoop van financiële producten via haar winkelbalie in Amsterdam stopgezet. Ook de hypotheekadviesfunctie heeft het warenhuis overboord gezet. Zeven hypotheekmedewerkers hebben per 1 februari 2006 ontslag gekregen. (Bron VVP)

Bericht Supermarkten
De supers zijn op zoek naar branchevervagende initiatieven in de prijsoorlog. Zo voeren Coöp en Plus gesprekken met financiele dienstverleners, terwijl in enkele winkels al Postbank-geldservicepunten aanwezig zijn. Het is echter de vraag of dergelijke initiatieven in Nederland net zo succesvol zullen worden. Alle eerdere bankexperimenten in de Nederlandse supers zijn immers mislukt. (Bron MKB net)

Marketingmanager André Lucas van V&D benadrukt dat er een bezinning plaatsvindt op de verkoop van financiële producten. “Gelet op de resultaten zal daarover in de komende maanden een besluit worden genomen.”

Grappig. Eerst wordt de verkoop stopgezet en daarna gaan ze zich bezinnen omdat ze er geen pepernoot mee verdienen. Ik zal mij voorzichtig uitdrukken maar dat kan slimmer.

Stel u wilt iets kopen….. pepernoten, benzine, een haring, een computer, of een pak melk. U loopt langs een balie en iemand roep u toe “Polisje kopen?”. Dat werkt dus niet.

Wat werkt dan wel?
U koopt een jas en krijgt er een gratis regenverzekering bij.
U koopt een aquarium en krijgt er een gratis opruimen dode Potvissenverzekering bij.
U koopt een paar schaatsen en krijgt er een gratis Elfstedentocht verzekering bij.
U koopt een vrouw en krijgt er een gratis huwelijksdagverzekering bij.

Incasso Zorgkosten

Bijna de helft van de Nederlanders die een zorgtoeslag ontvangt, gebruiken deze niet voor betaling van de zorgkosten. Ze doen er de boodschappen mee, betalen openstaande rekeningen of geven het uit aan de vaste lasten. Dat blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO in opdracht van incassobureau Intrum Justitia.

Nauwelijks verrassend dit onderzoekje. In een eerdere weblog heb ik het al Hertenbiefstuk toeslag genoemd. Wat mij bij dit onzinnige overbodige onderzoekje stoort, is de opdrachtgever.
Het incassobureau Intrum Justitia.

Ik probeer mij de vergadering voor te stellen.
De directeur: “De doelstellingen 2006 moeten weer gemaakt worden. Wat verwacht jullie aan nieuwe omzetmogelijkheden?”
Piet denkt dat de verzekeraars moeite krijgen met het incasseren van de premies. Piet had namelijk ergens een weblog gelezen over de problematische januari-speklapjesmaand.
“Zorgverzekeraars moeten we dus snel informeren dat het een heel groot probleem wordt. Vette handel. Dan laten we een voorspelbaar onderzoekje uitvoeren, dat is makkelijke free publicity. We moeten niet vergeten het aantal Perspublicaties te tellen. Uhhh, nemen we de weblogs ook in de telling mee?”

Vrouwe Justitia zelf staat altijd met een zwaard in haar hand, met een blinddoek voor en draagt een weegschaal.
Intrum Justitia heeft een zwaard in de hand, een verrekijker en factuurpapier.

Nazorg

De DELA heeft sinds kort eigen nazorgconsulenten.
“De nazorgconsulent neemt nabestaanden werk uit handen”, aldus DELA. “De nazorgconsulent kan de nabestaanden helpen met veel praktische zaken zoals het versturen van dankbetuigingen, het opzeggen van abonnementen of de aanschaf van een gedenkteken. De nazorgconsulent kan ook andere partijen inschakelen, zoals een notaris, verzekeringsadviseur, belastingadviseur of specialistische hulp bij rouwverwerking.”

Vroeger werden deze rotklussen gewoon gedaan door een oom of een broer of de kinderen.
Maar het is druk en we hebben haast. De nazorgconsulent als surrogaat familielid. En op deze wijze kunnen we het overlijden van een naaste toch eenvoudig en efficiënt afhandelen, toch?
“Wat is er mis mee om dit te outsourcen??”

Het kan allemaal nog veel handiger.

Het adressen bestand op een Excelsheet, een internetpagina voor de rouwbetuigingen en een virtuele begraafplaats zodat de dooie “altijd” in onze herinneringen blijft.
Met de postcode van het crematorium kan via de TomTom de urn eenvoudig te vinden zijn.
En een Vodcast van de notaris met de verdeling van de boedel.

De Top50 uitvaartmuziek is natuurlijk via iTunes te downloaden in je iPod.
Met op nummer 1 uiteraard het lied met de onvergetelijke vuurpijl.

Zorg onderzoeken

Zaterdag
In tegenstelling tot de afgelopen jaren zullen nu wél grote groepen overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Zegt bureau Deloitte in het rapport ‘Mobiliteit zorgverzekerden neemt toe’.

Zondag
Een overgrote meerderheid (86,7 procent) denkt niet te gaan wisselen van verzekeraar.
Zegt bureau De Vos & Jansen, in opdracht van tv-programma Hart van Nederland van SBS 6.

Ik zal Deloitte en De Vos & Jansen even helpen, mocht het toch anders lopen.

Deloitte: “Vooral de enorme hoeveelheid aan informatie in de laatste maanden hebben de mensen schuw en achterdochtig gemaakt. Ze zijn daardoor toch niet massaal overgestapt. Ze hebben het zekere voor het onzekere gekozen en bij hun oude verzekeraar gebleven.”
De Vos & Jansen: “De enorme keuzemogelijkheden heeft het hele volk in beweging gezet. Iedereen heeft elkaar de laatste maanden aangestoken waardoor er veel mensen alsnog zijn overgestapt.”

Oftewel gooi die onzinnige onderzoeken maar in mijn Harry Potter hoed.

Ook het imago van de Maurice de Hond-onderzoeken werd tot mijn genoegen ook al onderuit geschoffeld door zijn concurrent TNS-Nipo. Landkapertje tussen heren.
Natuurlijk won Maurice. De Hond bakende gewoon zijn territorium beter af.

Amandelen

Amandelen verwijderen kost volgens de site Kiesbeter.nl

– In het AvL te Amsterdam het lieve sommetje van € 1.250,-.
– Dat kan een stuk goedkoper in het UMC in Utrecht. Zij vragen voor dat knippen en zagen altijd nog € 916,-.
– Diezelfde standaard poliklinische operatie kost in het Westfries Gasthuis slechts € 449,-.

Hulde. Het wordt druk in Hoorn bij het Westfries Gasthuis.
Bij het AvL Ziekenhuis in Amsterdam wordt er inmiddels stevig vergaderd. Ongetwijfeld zal dat tot effect hebben dat ze de prijs gaan verlagen. Verzekeraars zullen immers wel drie keer hun keel schrapen voordat ze hun patiënten daar naar toe verwijzen.

Hulde ook aan Hoogervorst.
Zijn pogingen om meer marktwerking en transparatie in de Zorg te bewerkstelligen, heeft met deze site een mooie aanzet gekregen. Later zal dat worden aangevuld met patiënten ervaringen. De efficiency in de Zorg zal o.a. door deze site langzaam maar heel zeker sterk toenemen.

Geen hulde
voor Frank Heemskerk. De PvdA-er vindt de kostprijs van de Kiesbeter-site te hoog: 16 miljoen euro. Volgens mij is dit een schijntje gezien de besparing die deze site zal opleveren. De reden voor deze kritiek zal zijn dat Heemskerk er een politieke voordeel uit kan halen om een kwalijke geur rondom Hoogervorst te verspreiden. Een slechte verliezer die Heemskerk. Elke ervaren internet gebruiker snapt direct waarom deze site zo duur is geworden. Niet de site zelf (een paar ton) maar het bouwen en vullen van de database kost klauwen met geld.

Niet alleen is het Westfries Gasthuis het goedkoopste. Het gerucht gaat dat ze in december elke poliklinische operatie belonen met een cadeautje: een grote amandelstaaf.
Ingrediënten genoeg.

Chatten

De Verzekeraar FBTO uit Friesland biedt bezoekers de mogelijkheid rechtstreeks te chatten met medewerkers. Jan van der Werf, Marketing & Online Business Manager bij FBTO, vertelt: “We zijn continu op zoek naar manieren om onze (potentiële) klanten nog beter te voorzien van benodigde informatie. Vandaar dat we, naast de gebruikelijke kanalen, nu ook chat aanbieden.”

De verzekeraar is vooral bekend door hun slogan “Verzekeren kun je zelf”.

Jan, verzekeren kun je dus blijkbaar niet zelf want anders biedt je als verzekeringsmaatschappij geen chat mogelijkheid aan. Blijkbaar zijn zelfs telefoon en email onvoldoende om de klanten goed te helpen.
Nog een ideetje: Ga met persoonlijke begeleiders werken. En dat zouden jullie misschien wel weer kunnen uitbesteden aan verzekeringsadviseurs. Die nemen genoegen met heel weinig provisie.

Toch ben ik niet vies van dit soort baanbrekende initiatieven. De Friezen waren kort geleden ook al begonnen om (tweedehands?) verzekeringen te verkopen op Ebay. Lekker creatief en niet bang om kritiek te krijgen.

Alleen jammer van die foute slogan “Verzekeren kun je zelf”.
In mijn ogen was het normaal dat het bleek dat Monique van de Ven (de oude FBTO stem) haar eigen hypotheek niet zelf had verzekerd maar gewoon normaal via een assurantieadviseur.

FBTO gebruiken voor hun radio commercials nu Benny Jolink. Normaal is anders.