Bananen software

En weer werd ik boos wakker. Midden in de nacht denken dat alle software foutloos werkt, en dan ’s ochtends wakker worden en weten dat het een droom was.

In de helft van de gevallen krijgen we van verzekeraars namelijk bananen-software aangeleverd. De gedachte hierachter is: je levert software half klaar af aan de eindgebruiker en laat hem alle foutjes opsporen. Dat scheelt die verzekeraars handenvol geld aan ontwikkelings- en controlekosten.
Net als er gedaan wordt met bananen: onrijp plukken en op de schaal van de consument rijp laten worden. Wij zijn inmiddels begonnen de onrijpe bananen op kantoor weg te gooien.

Hart

” U kunt met een gerust hart doodgaan. ” De tekst verliet mijn mond en bleef een fractie van een seconde hangen tussen mij en de klant. Je hersenen zeggen: oelewapper, neem die tekst terug. Te laat. De woorden waren al bij zijn oren aangekomen. Er kwam direct een bulderende lach. En ik kon weer ademhalen.

Hij had namelijk een paar maanden geleden nog aan allerlei apparaten gelegen op de intensive care met hart problemen. Hij had zich toen zorgen gemaakt over zijn vrouw en kinderen. En over zijn verzekeringen en mijn advies.
Dan ineens blijkt het rendement, de kostenstructuur en de provisie van nul en generlei waarde.

Nooit meer met pensioen

De gemiddelde pensioenduur in Nederland voor mannen bedraagt slechts 15 jaar. In Frankrijk is dat 20 jaar. Voor vrouwen is dat 19 jaar respectievelijk 25 jaar.

Het afschaffen van de VUT en het prepensioen zal dit verschil alleen maar groter maken. Met het ook nog verder opschuiven van de AOW leeftijd komt er een tijd dat we überhaupt niet meer met pensioen zullen gaan.
Stel je voor; bij McDonalds vraagt een vrouw van 78 jaar: “Zal ik het inpakken of eet u uw hamburger hier op?”

de Geus

De Waal noemt De Geus dit weekend incompetent.
Niet echt een nieuwsitem want iedereen wist al dat De Waal dat vond. Dat wisten we direct nadat hij de uitgestoken hand van de Geus negeerde. Ernstiger is het slagveld dat de heren hebben achtergelaten in 2004.

Het laten vervallen van de VUT- en prépensioenregelingen was een paniekreactie. De gedachte erachter was dat er met het verdwijnen hiervan automatisch een hogere arbeidsparticipatie zal ontstaan. Die gedachte werd doorgevoerd zonder enige cijfermatige onderzoek. Daardoor voelde die wijziging aan als diefstal in het holst van de nacht.

De vergrijzing eist een fundamentele discussie over de rol van de overheid. Wat doen we bijvoorbeeld met AOW en de positie van ouderen op de arbeidsmarkt. Met een enkele overheidscommissie kun je dat niet oplossen. Wij, het volk, willen daar uitvoerig over meepraten. Daar had de Geus voor moeten zorgen.

De Waal daarentegen heeft de belangen van zijn achterban, de Museumplein-babyboomers, verdedigd. In die opdracht is hij met vlag en winpel geslaagd. Weliswaar maatschappelijk verwerpelijk maar dat was ook niet zijn opdracht.

De Geus vertrekt over een paar jaar en van hem zullen we weinig meer horen.
Het doet zeer om te moeten schrijven: maar de Waal heeft gelijk.

Wfd

De Dexia ellende was de start voor een Pavlov reactie van de politiek. De politiek riep in koor dat de consument beter beschermd moest worden. Het gevolg is de treurige Wet Financiële Dienstverlening. Die Wet gaat grote gevolgen hebben voor alle financiële adviseurs. Die zullen namelijk met strakke protocollen hun administratieve proces moeten gaan vastleggen. De waakhond AFM gaat daar streng op toezien en fouten zwaar sanctioneren.

Gaan ze ook het advies zelf beoordelen? Neen, want dat valt buiten hun expertise. En dat is vreemd.
Je krijgt dus een pluim van het AFM als je een goed administratief onderbouwd adviestraject hebt maar ze doen niets als het advies van geen kant klopt.

We gaan weer een periode tegemoet met stevige consumentenbescherming. Het wachten is nu op wetswijzigingen die meer overlaten aan het gewone gezonde verstand van consumenten.

Bergland ZwitserLeven

Even een weblog over Zwitser Leven. Zwitser Leven gaat polissen rechtstreeks aan consumenten verkopen want “we verkopen te weinig via de intermediairs”.
Geachte heer Keim, directeur van Zwitser Leven, daar zou misschien wel eens een heel goede reden voor zijn. Misschien zijn uw risicoverzekeringen wel gewoon te duur. Het is natuurlijk uw goed recht om ze online te verkopen, zonder tussenpersonen. Maar daarna doet u iets vreemds; een polis met tussenpersoon is net zo duur als zonder tussenpersoon.

Waarom zo krampachtig? Gewoon een direct writer starten met goedkope eigen verzekeringen. Delta Lloyd en Ohra doen het al jaren. Maar ga niet verzekeringen onder eigen naam verkopen want dat schept verwarring bij de consument en bij de verzekeringstussenpersoon.
Ik heb al een naam voor uw nieuwe bedrijf: Bergland-online.nl. (De domeinnaam is nog vrij) Tussenpersonen zullen u vast niet de rug toekeren, die zorgen wel voor zichzelf. Die verkopen hun hogere prijs al jaren aan hun klanten met hele goede argumenten

Zalm

Als ik voeger de vraag kreeg over een schadeverzekering “wat kost dat ongeveer?” riep ik vaak met een grijns “ongeveer een gulden per duizend gulden verzekerd bedrag“.

Wist ik veel; ik ben een “levenman”. Schadeverzekeringen zitten dan niet in je bloed. Voor niet deskundigen: je bent een levenman als je zegt dat je meer verstand hebt van pensioenen, lijfrentes en hypotheken.

Inmiddels is mijn antwoord een euro per duizend geworden. Klopt het niet dan geef ik de schuld aan Zalm. Hij kent immers als enige de waarde van de euro precies. Van hem heb ik ook geleerd dat je niet liegt als je niet antwoord geeft op een vraag die niet gesteld is.

1000 Nationale-Nederlanden

1000 van de 6000 medewerkers bij Nationale-Nederlanden worden ontslagen .
En dan zit je dinsdagochtend achter je bureau in Den Haag. Met een berichtje van de directie voor je: “Wij snappen dat u in onzekerheid zit, maar we moeten door in de vaart der volkeren. Dus blijf uw professionaliteit tonen.” Tja, dat zal best maar er zijn nog zoveel vragen waar nog antwoord op zou moeten komen.

– Wie is er de pineut? Els, Martin, JanWillem, of Cora?
– Gaan de oudjes het eerst of eerst de jonkies of eerst de managers?
– En hoeveel was de winst van het concern ook al weer?
– Heeft dat harde werken van de laatste tijd nu als consequentie dat ik ontslagen word?
– Wat moet ik nu doen om niet ontslagen te worden?
– En hoe leg ik het thuis uit dat ik wel ontslagen word en mijn andere 5 collega’s niet?
– Heb ik wel recht van spreken met mijn matige beoordelingen de laatste jaren?

“Nee schat, ik ben later thuis: ik moet overwerken.”

Healing

Van de gemaakte offerte klopte geen bal. Dus even de verzekeraar bellen. Terwijl ik door de telefoon het getik op het toetsenbord kon horen; trachtte ik de wachttijd te doorbreken met wat Smalltalk. “M’n klant was vroeger een bekende fotografe maar ze heeft haar camera aan de wilgen gehangen. Ze is nu gestart met een healing praktijkje in Amsterdam. Ze komt een beetje van de grond” zei ik met een grijns. En dat was stom van me om dat te zeggen.

“Ik doe ook aan healing.”zei ze onmiddellijk “Ik ben Reiki Master.”
Ze vond dat ze daarmee meer in balans was. Overdag offertes maken en ’s avonds Reiki Master.
Tijdens haar uitleg gaf ze uitvoerig aan waarom dat werk en Reiki zo perfect bij elkaar paste. “Met Reiki laat je je geblokkeerde energie weer stromen.”
Ik heb haar helemaal uit laten praten.

Jette mijn vrouw maakte ’s avonds genadeloos gehakt van haar verhaal.
“Gewoon als vrijwilliger in een verpleegtehuis gaan werken. Dan komt ook alle geblokkeerde energie vrij.”

Lenen Rabo

De RABO bank gaat, net als Frisia Financieringen zich richten op snel-consumentenkrediet. De topman Heemskerk geeft als reden op “vroeger spaarden mensen eerst voordat ze een brommer kochten, nu is dat niet meer zo. Onze spaarbank is daar niet op ingesteld”.

Ik mag hopen dat hij zijn strategie op iets meer baseert dan deze analyse. De werkelijke reden zal ongetwijfeld zijn dat de RABO het stevige marktaandeel van persoonlijke leningen en kredieten dreigt kwijt te raken. En juist die consumenten financieringen zijn een leuke melkkoe voor een bank. Het doorgaans brave betalingsgedrag van hun eigen klanten zorgt immers voor een mooie stabiele rente inkomsten stroom door de jaren heen.

En toen was daar ineens Frits Bom die op onnavolgbare wijze iedereen in deze moeilijke tijden euro’s aanbood. Geld voor een keuken !! of een een wereld reis !!. WIE WIL DAT NIET!!! Bel ons en regel het vandaag nog !! STOP met die dure leningen bij uw bank !!

De RABO gaat nu, onder een ander naam natuurlijk, dat ook proberen.
De chique, nette *****sterren bank gaat straatvechten; dat wordt lachen.