Vurren en Varren

De VAR verklaring (download en uitleg) is voor veel zelfstandigen al jaren een doorn in het oog. De nauwkeurige omschrijving die gegeven moet worden van de werkzaamheden en het tijdelijke karakter van de verklaring zorgt voor veel bureaucratie. Gelukkig was er daarom een Persbericht in het AD medio augustus 2008.

Freelancers, interimmers en zelfstandigen die om wat voor reden dan ook niet met een zogeheten Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) willen werken kunnen vanaf nu ook aan de slag met een Verklaring Uniforce Registratie (VUR). Het UWV, de Belastingdienst en de Uniforce Group hebben daartoe een overeenkomst getekend, zo maakten zij dinsdag bekend. Daarmee is de VUR een nieuwe officiële landelijke arbeidsvorm voor zelfstandigen en hun opdrachtgevers. (Bron AD)

De inkt was nog niet droog of de Belastingdienst greep in:

In de media werd gisteren ten onrechte de indruk gewekt dat er sprake is van een nieuwe fiscale arbeidsvorm: de VUR (Verklaring Uniforce Registratie). Het gaat om een product van een individuele aanbieder. Er is echter geen sprake van de introductie van een nieuwe fiscale arbeidsvorm met een wettelijke (dus landelijke) basis naast de VAR.

De VAR blijft dus de enige arbeidsverklaring voor zelfstandigen.

Update november 2008
Hier het antwoord van Min van Economisch Zaken op VUR-vragen.

Hier vindt u een handig overzicht van de risico’s van een zelfstandige.


De theorie van waardeoverdracht ….en de praktijk

Werknemers die van baan wisselen baseren hun beslissing om wel of geen waardeoverdracht plaats te laten vinden meestal niet op inhoudelijke argumenten. Dat blijkt uit onderzoek dat de  heeft laten uitvoeren.

Bij het wisselen van baan heeft een werknemer het recht om zijn pensioenaanspraken mee te nemen van de oude pensioenuitvoerder naar de nieuwe pensioenuitvoerder. Het al dan niet meenemen van het opgebouwde pensioen is een beslissing die van grote invloed kan zijn op de uiteindelijke hoogte van de te bereiken pensioenaanspraak, afhankelijk van de verschillen tussen de pensioenregelingen.

Of het verstandig is om waardeoverdracht te laten plaatsvinden, is afhankelijk van meerdere factoren. Zo kunnen de oude en de nieuwe pensioenregeling van elkaar verschillen (bijvoorbeeld een middelloonregeling of een beschikbare premieregeling). Ook verschilt het beleid bij het waardevast of welvaartsvast houden van de pensioenaanspraken. Bovendien is de persoonlijke situatie een bepalende factor bij deze keuze.

In alle gevallen geldt: Bij twijfel even pas op de plaats en ons vrijblijvend bellen[Read more…] about De theorie van waardeoverdracht ….en de praktijk

Trouwen of samenwonen

Veel mensen vragen zich tegenwoordig af, waarom ze nog zouden gaan trouwen. Men is van mening dat er toch geen verschil meer tussen trouwen en samenwonen bestaat. Het is inderdaad zo dat de verschillen tussen trouwen of samenwonen de laatste tijd steeds kleiner zijn geworden. Toch bestaan er nog een aantal belangrijke verschillen tussen trouwen en samenwonen.

Kinderen

  1. De wet heeft voor gehuwden met kinderen allerlei zaken goed geregeld.
  2. Voor samenwoners is dit niet altijd het geval. Een kind dat geboren is uit een relatie tussen samenwoners heeft bijvoorbeeld niet automatisch een familieband met de vader. De vader zal het kind eerst bij de ambtenaar van de burgerlijke stand moeten erkennen. Ook is het raadzaam dat hij ouderlijk gezag bij de rechter aanvraagt. Er bestaan dus allerlei kleine verschillen, waarbij samenwoners wel zelf een regeling moeten treffen en gehuwden niet. Dit zou men deels kunnen ondervangen door bijvoorbeeld een samenlevingsovereenkomst of een testament op te stellen.

Alimentatie [Read more…] about Trouwen of samenwonen

Het privé hemd en de zakelijke rok

Zzp’ers geven aan dat zij hun privéverzekeringen beter hebben geregeld dan hun zakelijke verzekeringen. Dat geldt in het bijzonder voor de groep van startende zzp’ers; een derde van hen heeft niet het gevoel dat zij de belangrijkste benodigde verzekeringen voor hun onderneming hebben afgesloten.

Van de startende zzp’ers heeft 22% een AOV afgesloten, van de gevestigde zzp’ers heeft 42% dit gedaan en bij de mkb’ers is dat 60%. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van verzekeraar Delta Lloyd.

De top 4

van belangrijkste zakelijke verzekeringen bevat voor mkb’ers en zzp’ers dezelfde verzekeringen, alleen de volgorde ligt anders:

mkb’ers vinden vooral verzekeringen belangrijk voor

  1. bedrijfsaansprakelijkheid (86%),
  2. arbeidsongeschiktheid (84%) en
  3. brand– en bedrijfsschade (80%)

zzp’ers vinden bovenstaande verzekeringen ook belangrijk maar benadrukken vooral het belang van

  1. een rechtsbijstandverzekering (73%)

Verbieden Kidnap en Randsom verzekeringen

Marianne Moor vindt dat we Kidnap en Randsom verzekeringen moeten verbieden. Want zij dragen bij aan de groei van de kidnapindustrie. Ook moet een einde komen aan de aftrekbaarheid van losgelden die door het bedrijfsleven worden betaald. Dat stelt Marianne Moor van IKV Pax Christi. “Als ontvoering niet meer loont, zullen de bendes ermee ophouden”. (Bron Volkskrant)

Wij kunnen helaas niet beoordelen of Marianne Moor hier gelijk in heeft. Wij hebben als intermediair simpelweg onvoldoende kennis van dit fenomeen. Wel kunnen we aangeven welke voordelen een Kidnap & Randsom verzekering voor een individu en/of individueel bedrijf heeft. Daarmee laten we de discussie verder graag over aan de politiek.

Een Kidnap & Ransom Polis gaat veel verder dan alleen het uitkeren van het losgeld: de verzekering geeft namelijk recht op uitgebreide hulpverlening. Die wordt verzorgd door Corporate Risk International, een wereldwijd opererende en gespecialiseerde crisis response-organisatie. Zij hebben ruime ervaring met gevallen van ontvoering, afpersing en bedreiging en zijn 24 uur per dag beschikbaar om assistentie te verlenen in noodsituaties. Juist in deze hulpverlening zit de extra waarde van zo’n verzekering. Want hoe reageer je als je wordt geconfronteerd met afpersing of ontvoering? Wie bel je? En wat moet je doen of juist laten?

Meer informatie over een Kidnap & Ransom polis? Even bellen dat geeft de meeste privacy.

  1. Aanvraagformulier voor particulieren
  2. Aanvraagformulier voor bedrijven
  3. Kidnap & Ransom verzekering

Liefdesverzekering

De Liefdesverzekering is het resultaat van een samenwerking tussen de internetverzekeraar en datingsite Lexa.nl. Singles die een basisbundel afsluiten bij iZio krijgen er een gratis abonnement van 12 maanden voor Lexa bij. Mocht de verzekerde er binnen die periode nog niet geslaagd zijn een geschikte partner te vinden via de site dan maakt de bijbehorende Ware Liefde Garantie het mogelijk om nog een jaar onbetaald verder te zoeken. (Bron VVP)

iZio is een nieuwe internetverzekeraar met een specifieke benadering van de markt. Daar waar Ditzo gekozen heeft in de aanval te gaan naar de gevestigde orde, kiest Izio voor een veel subtielerer vorm van benadering van particulieren. De liefdesverzekering is een  harmante eigentijdse vorm van “Spegeltjes en kraaltjes” bij een verzekering die best een beperkte groep kopers an aanspreken. Weliswaar is het niet meer dan dat je een jaar lang bij een datingsite staat ingeschreven, het blijft een leuk marketinginitiatief. En eerlijk is eerlijk: het woord “liefdesverzekering” had ik graag zelf verzonnen.

Bloemen van Bordewijk

Al in 1999 hadden we met het sjouwen van verzekeringsdossiers een hoog “Bordewijk” gevoel.

Persoonlijk kon ik niet wachten op de nieuwe tijd. In 1984 stond ik al verlekkerd te kijken naar de eerste IBM-pc’s. Nadat ik een TI 59 kreeg, daarna een HP75 en daarna een HP 100 was ik verslaafd aan computers. Een 286-er volgde, een 386-er enzovoort. Mijn interesse om zo snel mogelijk van die papieren rotzooi af te komen, heeft jaren van mijn leven gekost én opgeleverd.

In 1999 gingen we als eerste stap de blanco papieren aanvraagformulieren scannen en lieten duizenden andere assurantiekantoren er jarenlang van meeprofiteren.

Maar op kantoor bleef de digitalisering achter. Te moeilijk en te ingewikkeld, dachten we. En in de tussentijd verhuisde het papier van bureau één naar bureau twee. Daarna naar een bakje, naar een volgende bakje, terug naar een bureau en hoppa naar een ladekast. De formulieren leken zelfs met elkaar te paren want het werden er, zonder aanwijsbare bron, steeds meer.

Nu is dat, met enige aanpassingen, afgelopen. De postkamer is het begin en eindstation van elk snippertje papier geworden op ons kantoor. Alle formulieren, brochures, produktkaarten, rekening couranten, polisbladen, aanhangsel, nota’s, voorwaarden, leaflets en aanvragen worden gedigitaliseerd of ingescand.

In plaats van de bakjes zetten we nu bossen bloemen neer.