Pastors

Marco Pastors, lijsttrekker van Leefbaar Rotterdam, vindt dat verzekeraars te weinig openstaan voor alternatieve geneeswijzen. “Als ik de leiding zou hebben, flink uit de pas gaan lopen in het kartelland dat Nederland nog steeds is”, zegt Pastors. Volgens hem houden “medici en verzekeraars elkaar de hand boven het hoofd en zijn verzekeraars nog te weinig creatief in het zoeken naar goedkopere en betere oplossingen”. (Bron Verbond van Verzekeraars)

“Openstaan voor alternatieve geneeswijze”

Alleen handoplegging, voodoo en ingestraald water zijn nog niet verzekerd maar verder is bijna alles mogelijk. Vooropgesteld dat je in de meeste gevallen eerst netjes langs je huisarts loopt. Onzin dus.
“Nederland is een kartelland”
Ik denk dat hij impliciet doelt op grootschalige geheime afspraken tussen verzekeraars. De invallen van de NMA, de Kartelpolitie heb ik nog niet gezien. Onzin dus.
“Medici en verzekeraars doen het met elkaar”
Verzekeraars kopen hun diensten bij medici. Handjeklap met die medici kost de verzekeraars geld. Onzin dus.
“Goedkoper oplossingen”
Ja, en ik wil ook lagere belastingen en gratis openbaar vervoer. Onzin dus.
“Betere oplossingen”
Ja, en ik wil ook betere gezondheidszorg en betere artsen en betere verpleegsters en betere ziekenhuizen en betere verzekeraars. En betere politici. Onzin dus.
“Ik zou flink uit de pas gaan lopen”
Dat heb je al eerder gedaan, Pastors. Je carrière als Rotterdamse wethouder werd toen in de knop gebroken. Teveel populair geklets over de hoogte van de minaretten en de moskeeën.

Ik las dat hij alleen naar Den Haag zou willen komen als premier kon worden.
Inderdaad, het is verkiezingstijd en Pastors heeft duidelijk een nieuwe baan nodig.

STEM, als in je Rotterdam woont, in Allah’s en Godsnaam op PASTORS!
Je moet er niet aan denken dat hij de landelijke politiek ingaat.

Uitvaarttechnieken

Nooit heb ik een uitvaartverzekering (of op z’n Amsterdams: het dooie fonds) verkocht. Waarschijnlijk omdat ik geen enkele affiniteit heb met de uitvaartbranche. Het was ook tot voor kort een oubollige conservatief bastion. Maar snelle jongens nemen het vak over met nieuwe technieken. Drie nieuwe uitvaartnoviteiten wil ik even uitleggen. Het is altijd plezierig dat weet wat u overkomt, als u het lijdend voorwerp bent geworden.

Webcam.
In hun rouwcentrum hebben de eigenaars Léon Janson en Karel Bolland drie camera`s geinstalleerd die zijn aangesloten op internet. Eén camera hangt in de koffiekamer van het rouwcentrum, een tweede camera is gericht op een foto van de overledene die op een witte muur is geprojecteerd en de derde camera maakt een opname van de kist waarin de dode is opgebaard. (link)

Vriesdrogen van het overschot.

Bij deze techniek wordt het lichaam bevroren, waarna het door kleine trillingen in een organische substantie uiteenvalt. Na verwijdering van lichaamsvreemde stoffen zoals kwik en bijvoorbeeld kunstheupen, kan het ‘overschot’ worden begraven of gecremeerd. 25 tot 30 kilo droog poeder blijft over en kan in een milieuvriendelijke kist (van bijvoorbeeld aardappelzetmeel) worden gedaan. (link)

Krimpen
Bij alkalische hydrolyse worden onder invloed van alkali (natronloog) en water de chemische verbindingen verbroken, waardoor het lichaam tot 3 % van zijn oorspronkelijke gewicht wordt gereduceerd. Blijft over: een hoopje calciumfosfaat (minerale as) en vloeistof. Volgens de Amerikaanse producent Wast Reduction is dat een steriele, waterige oplossing. Het proces zou veel goedkoper zijn dan crematie. (link)

De wereld van dood en bederf.
Alhoewel, bederf hoeft niet meer.

Zorgvraagjes

5 miljoen overstappers?
Dus 5 miljoen opzeggers?
5 miljoen vragen of 50 miljoen vragen?

De nieuwe zorgpolis 2006 wordt opgemaakt uiterlijk juli 2006.
De nieuwe zorgpolis 2006 wordt opgemaakt uiterlijk juli 2007.

Deadline 1 maart of….
Deadline 1 maart en een paar dagen?

De lenzen zijn gelukkig gewoon meeverzekerd? Toch?
De daglenzen zijn gelukkig gewoon meeverzekerd? Toch?

Ik ben een half uur beltegoed kwijt in de wacht bij de oude verzekeraar.
Zijn dat zorgkosten die ik mag declareren bij de nieuwe verzekeraar?

Gelukkig krijg ik snel alle premies terug van de oude verzekeraar.
Met een beetje geluk krijg ik de premies toch terug van de oude verzekeraar?

Natuurlijk heb ik een restitutiepolis. Er staat immers nergens dat ik een naturapolis heb, klopt?
Natuurlijk heb ik een naturapolis. Er staat immers nergens dat ik een restitutiepolis heb, klopt?

Ik heb netjes opgezegd, dus dan komt alles goed?
De nieuwe verzekeraar zegt mijn oude polis netjes op, dus alles komt goed?

Gelukkig kan ik eind van dit jaar weer opnieuw wisselen van verzekeraar.
Kan ik dan nu alvast opzeggen, of raken ze dan in verwarring?

Gelukkig ben ik er niet ziek van geworden.

Barbara de Loor

Het nieuwe reclamefimpje van Aegon speelt zich af in een decor van zachte filmbeelden, schuin invallend licht en tokkelende violen. De mooie Barbara de Loor mag een minuut lang de Aegon nietszeggende lege teksten afdraaien. Weer de zoveelste imago campagne zonder enige inhoud.

De Wil van …” heet de Aegon campagne. Een spotje waarmee Aegon suggereert dat we respect moeten krijgen voor de sterke wil van de talentvolle Rintje en Barbara.

Aan mij is zo’n boodschap niet besteed. Ik heb een heel ander rijtje mensen met een sterke wil.
– De sterke Wil van kantoormensen om 40 jaar lang 8 uur lang achter een bureau te zitten.
– De sterke Wil van verplegend personeel om elke dag ouderen te verschonen.
– De sterke Wil van iemand om zijn of haar moeder thuis te blijven verzorgen.
– De sterke Wil van ploeteraars, krabbelaars en talentlozen.

Een paar weken geleden voorspelde ik dat Barbara de Loor de volgende teksten voor Aegon zou inspreken
1. …….Diepe gevoelens……..
2. …….Nieuwe uitdagingen……….
3. …….Er is meer in het leven dan ………..

Gelukkig heeft Aegon mijn verzonnen teksten niet gebruikt. Ze hebben er nu wel echt werk van gemaakt. De volgende briljanten teksten komen onder begeleiding van gevoelige violenmuziek naar u toe.
1. In balans zijn van lichaam en geest
2. Door tegenslagen sterk geworden.
3. De onvoorwaardelijke liefde voor het schaatsen.

Barbara zal niet mee doen met de 1500 meter.
Aan de Wil van Barbara heeft het niet gelegen.

Incourant

Minister Zalm wil dat de banken snel ophouden met het discrimineren van mensen bij het verstrekken van hypotheken. Het komt nog te vaak voor dat mensen om hun naam of postcode geen hypotheek kunnen krijgen. Allochtonen en mensen uit achterstandswijken zijn hiervan vaak de dupe. Als de discriminatie niet snel verdwijnt, zal het kabinet volgens Zalm ingrijpen. (Bron De Telegraaf)

U merkt, het is verkiezingstijd met de bijbehorende verkiezingsretoriek.

Want iedereen voelt op zijn Nederlandse klompen aan dat de banken komende maandag geen stap anders zullen zetten. Bij het geven van een lening wordt door banken eerst gekeken naar zekerheden. En sommige wijken hebben panden die minder zekerheid bieden. Dat heeft inderdaad alles te maken met postcode, maar daarom niet minder logisch.

Het afwijzen van iemand omdat die persoon Mohammed of Achmed heet, lijkt me onwaarschijnlijk.

De postcode-discriminatie heb ik zelf pas één keer meegemaakt.
De hypotheeklening was al helemaal rond totdat de foto van het onderpand terecht kwam bij de bank. Het bleek om een fraai, peperduur appartement te gaan op een eerste en tweede etage, in het centrum van Amsterdam. Maar helaas stond wel het hele pand op de foto.
Beneden bleek een mooi verlichte seksbioscoop te zijn gevestigd.

“Incourant” was het woord dat ze bij de bank gebruikte.
Dat kon van de afgebeelde dames op die foto niet gezegd worden.

Functioneringsgesprekken

Deze week heb ik zelf een fors aantal functioneringsgesprekken gevoerd. Tot dit jaar ging dat nog als volgt:
” Is er iemand die een functioneringsgesprek wil hebben? Of willen jullie gewoon een salarisverhoging?”
De reactie laat zich raden.

We gaan het bedrijf verder professionaliseren en dus ook de functioneringsgesprekken. Nu ben ik liever lui dan moe dus met enig sleutelwerk had ik al snel een bruikbaar gespreksformulier elders gejat, uhhhh, geleend.

De eerste vraag was lekker makkelijk: “Wat is de functieomschrijving?”
Het antwoord duurde bij alle gesprekken gemiddeld twee uur. Dat kon niet korter. Bij een foute functieomschrijving behoren alle werkzaamheden die niet onder die functieomschrijving vallen, niet tot de eerste verantwoordelijkheid van die medewerker. En daarmee wordt een niet juiste functieomschrijving een toekomstige bron van discussie.

En zodoende was de verwarring al snel compleet:
– Verzekeringsadviseur?
– Financiële planner?
– Pensioenadviseur?
– EB-consulent?
– Administratief medewerker?
– Commercieel adviseur?
– Verkoper?

De tweede vraag luidde: ” Wat waren de afspraken uit het vorige functioneringsgesprek?”
Het antwoord bij alle gesprekken luidde: ‘Welke afspraken?”

Al met al mooie indringende lessen voor iedereen.

Zelf heb ik ook een aantal functioneringsgesprekken gehad. Bij één zo’n gesprek konden ze blijkbaar mijn gedrag wat lastig doorgronden gezien de eindconclusie:
” Doorneweerd heeft een introvert karakter en extraverte persoonlijkheid.”
Schizofreen dus?

Waardering

Hypotheekverstrekkers moeten Nederlanders behoeden voor financiele risico`s, aldus een rapport van onderzoeksbureau Motivaction. Informatiebronnen voor een koper zijn naast de hypotheekadviseur ook het internet en de eigen sociale omgeving. Naast een brancheafspraak over de maximale hoogte van de hypotheek, waarderen consumenten ook een financiele bijsluiter Persoonlijk contact met de hypotheekadviseur wordt ook zeer gewaardeerd. (bron VB)

Mensen
– Waarderen persoonlijk contact met een adviseur.
– Waarderen een financiële bijsluiter.
– Waarderen een advies voor een verantwoord leenbedrag.
– Waarderen internetmogelijkheden om hypotheken te kunnen vergelijken.
– Waarderen een goedkope hypotheeklening.
– Waarderen veel overzicht in alle financiële consequenties.
– Waarderen als ze alles van hun hypotheek te weten komen.

Toch vreemd dat diezelfde mensen het ook erg waarderen als de adviseur het geheel voor hen uitzoekt. Liefst zodanig simpel dat ze alleen maar onderaan hoeven te ondertekenen.

Dus alweer zo’n onzinnig onderzoek. Nog even een paar andere flauwekul onderzoeksresultaten van Motivaction.
1. Relatief veel jongeren kopen een huis alleen. (Nee? Echt?)
2. Mensen kopen vaker samen dan alleen. (Daar was ik niet opgekomen)
3. Kopers van een eerste huis zijn gemiddeld 28 jaar oud. (Dus niet 53 jaar?)

Mijn welgemeende excuses dat ik u moest lastig vallen met dergelijke nietszeggende onderzoeksresultaten. Om u verder te vervelen heb ik er nog een paar bij verzonnen.

In 100% worden rotte plekken in het huis voor bezichtiging overgeschilderd.
In 100% worden bij verkoop van een huis er potten met bloemen bij de ingang gezet.
In 100% is de wc nog nooit zo schoon geweest.
In 100% mogen de kinderen onder geen beding tijdens de bezichtiging binnenkomen.

De algemene verwachting

Het afsluiten van een hypotheek met een zeer lange rentevaste periode wint aan populariteit.
Huizenbezitters willen hun relatief lage maandlasten veiligstellen, omdat
de algemene verwachting
is dat de tarieven omhoog gaan. Ook liggen de tarieven voor hypotheken met een korte en een lange looptijd dicht bij elkaar. Bron: AD.nl

“De algemene verwachting is dat de aandelenkoers gaat stijgen” zeggen de deskundigen.
“De algemene verwachting is dat de inflatie gaat stijgen” zeggen de deskundigen.
“De algemene verwachting is dat de economie aantrekt” zeggen de deskundigen.
“De algemene verwachting is dat de hypotheekrente gaat stijgen” zeggen de deskundigen.

Maar stel de rente wijzigt niet noemenswaardig.
Wat kost deze algemene verwachting dan?

– Lening 3,5 ton
– Extra rente voor een 30 jaar-rentevastperiode globaal 1,0 %.
– Dat kost per jaar € 3.500,- extra rente gedurende 30 jaar.
– Dat zijn totaal € 105.000,- extra rentelasten.

Ja, maar de rente kan ook stijgen.
Ja, en de rente kan ook dalen.
Ja, en de rente kan ook stabiel blijven.

Lang geleden had ik zelf een lening met een lange rentevastperiode.
“Maar ik slaap wel lekker” verdedigde ik mijn keuze jaar in jaar uit.
Ik heb 10 jaar in een twijfelaar geslapen.

weblog

Even een rondje verzekerings-weblogs maken…..

Auto.punt.nl
Een weblog over autoverzekeringen. Meest recente bericht: 21 november 2005
Autoverzekeringen.Livejournal.com.
Een weblog over autoverzekeringen. Meest recente bericht: 8 december 2005
Oldtimerverzekeringen.Blogspot.com.
Een weblog over oldtimereverzekeringen. Meest recente bericht: 30 november 2005
Blogshot.nl/auto.
Een weblog over autoverzekeringen. Meest recente bericht: 8 december 2005
Mijneigenweblog/weblog/auto.
Een weblog over autoverzekeringen. Meest recente bericht: 29 september 2005
Autoverzekering.web-log.nl.
Een weblog over autoverzekeringen. Meest recente bericht: 11 april 2005
Autoverzekering.blogeiland.nl.
Een weblog over autoverzekeringen. Meest recente bericht: 21 oktober 2005
Rechhstbijstand.blogspot.com.
Een weblog over rechtsbijstandsverzekering. Meest recente bericht 23 augustus 2005
Scooterverzekering.blogspot.com.
Een weblog over scooterverzekering. Meest recente bericht 7 september 2005 Overlijdensverzekering.blogspot.com.
Een weblog over overlijdensrisicoverzekering. Meest recente bericht 9 november 2005
Reisvakanties.web-log.nl.
Een weblog over reisverzekeringen. Meest recente bericht 15 september 2005.
Reisverzekering1.blogspot.com.
Een weblog over reisverzekeringen. Meest recente bericht 27 augustus 2005
Ongevallenverzekering.blogspot.com.
Een weblog over ongevallenrisicoverzekering. Meest recente bericht 9 november 2005. Mijneigenweblog/weblog/verzekering.
Een weblog over verzekeringen. Meest recente bericht 6 september 2005
Caravanverzekering.blogspot.com.
Een weblog over caravanverzekeringen. Meest recente bericht 14 november 2005
Fietsverzekering.blogspot.com.
Een weblog over fietsverzekeringen. Meest recente bericht 9 november 2005
Verzekeringenblog.blogspot.com.
Een weblog over pensioen. Meest recente bericht 6 september 2005

Alle weblogs hebben zich voorgenomen ook dit jaar weer een nieuw artikel te plaatsen.

Kruidvat

Wat anderen eerder niet is gelukt, gaat drogisterijketen Kruidvat opnieuw proberen: verzekeringen verkopen in de winkel. Het aanbod van branchevreemde producten zoals cd’s, speelgoed en wijn is vanaf vandaag uitgebreid met eenvoudige verzekeringsproducten zoals reis-, auto-, huisdier- en woonhuisverzekeringen. Kruidvat is hiervoor in zee gegaan met Proteq. (bron Volkskrant)

Sluit maar aan in de rij wachtende.

De HEMA, Ahold, Shell, AJAX, Vendex, C1000 allemaal hebben ze het geprobeerd en kopje onder gegaan. Het wachten is op Super de Boer, Dell computers, Talpa, Intratuin, etc, etc.

De woordvoerder van Proteq zegt daar meesmuilend over:
“Het gaat ons wel lukken omdat Proteq en Kruidvat allebei een betrouwbare uitstraling hebben.”
Inderdaad meneer de woordvoerder, met zo’n uitstraling zoals Shell, Ahold en C1000 hebben, moet het wel mislukken. Zet daar de uitstraling van Proteq eens tegenover. Nou, dan kan het inderdaad niet misgaan.

De afstraffing komt later. Ik verheug me op het moment dat er iemand in de rij gaat staan bij het Kruidvat en begint te klagen over een afgewezen waterschade.
“Ja, maar dan moet u niet bij mij zijn.” zei de caissière.
“Ja, maar jullie verkopen die polissen toch hier in het derde vak?” zei de klant.
“Ja, maar wij van het Kruidvat hebben er geen verstand van, wij verkopen ze alleen maar.”

Mijn advies: Proteq de Kruidvatklant.