Pensioenkijker.nl

De www.pensioenkijker.nl is een initiatief van het ministerie van Sociale Zaken om het pensioenbewustzijn van de Nederlanders te verhogen. Daarvoor hebben ze een website laten maken.

Jammer dat de website echter elk enthousiasme voor pensioen de grond in slaat. De droevigheid straalt er van af.
Hoogtepunt is de slogan “Pensioen, dit moet je ermee”. Tja, wat moet je ermee? Zelfs het enige inter-actieve gedeelte “Bereken je pensioen” is van een treurigheid dat zijn weerga niet kent.

Wat de site bijvoorbeeld “interessante websites” noemen is een opsomming van Top-20 saaiste websites in Nederand zoals de Stichting van de Arbeid, Ministeries, Vakbonden, SER, De Nederlandse Bank, etc..

Oplossing: Sluit deze website en verwijs op de homepage naar Google met de zoekopdracht “pensioen”.

Koop van het vele bespaarde geld Erik van Muiswinkel en laat hem elke dag op een weblog een lekkere vette kritische grap over pensioen maken.
Dát verhoogt het pensioenbewustzijn.

TotaalLeven

Gisteren een presentatie gehad van een nieuw concept van De Amersfoortse: Totaalleven.
Geen polis maar dienstverlening. Probleempjes en problemen worden hiermee aangepakt. Riolering kapot? Wachtlijst bemiddeling? Woning aanpassen? Reisje boeken? De hele week een maaltijd? Je kunt van het wieg tot het graf worden gepamperd. Al met al een best aardig idee en goed uitgewerkt. Tot zover de gratis reclame, heren.

Waarom ben ik dan toch boos? De focus ligt weer op 55-plussers. Maar wie wil er nou een 55-plusser zijn? Zelfs als je 85 jaar bent, wil je nog geen 55-plusser zijn. Maak er dus een vrolijk pakket van voor studenten. Want denk je dat mijn dochter, als ze zelfstandig woont, niet een doos met 7 maaltijden wil hebben? Hoppa in de magnetron; klaar. Of wachtlijstbemiddeling als zij geopereerd moet worden? Of haar kamer geschilderd wil hebben? (Omdat pa te beroerd is dat te doen).

Gratis advies dames en heren van De Amersfoortse: Maak er Totaalleven voor Studenten van. De rest van de mensheid volgt dan vanzelf. Want wil er niet zijn hele leven student zijn?

Update: Het produkt is uit de handel genomen.

GMAC

De Hypotheker heeft samen met GMAC een nieuwe hypotheekvorm bedacht. Deze lening is speciaal ontwikkeld voor starters op de huizenmarkt. Er kan tot 128% van de executiewaarde geleend worden. Lekker veel aflosvrij lenen met de verplichting na 7 jaar alsnog verplicht te gaan aflossen.

De “MEER MOGELIJK hypotheek” hebben ze deze lening genoemd. Een krommetenennaam. Met een biertje erbij en een paar jolige mensen moet er toch eenvoudig iets beters kunnen worden bedacht dan deze onzin.

Vermoedelijk is er met dit produkt ook alleen maar “meer mogelijk” voordat de lening afgesloten is. Daarna blinken de meeste hypotheekleningen juist uit in het feit dat er veel minder mogelijk is dan oorspronkelijk werd voorgespiegeld.
Maar vooral de verplichting om na 7 jaar alsnog te gaan aflossen maakt me boos. Over 7 jaar is het niet uitgesloten dat de rente flink hoger is. Over 7 jaar is het ook niet vreemd als die huizenbezitter die aflosverplichting glad vergeten is.
En over 7 jaar is er dan vast NIET MEER MOGELIJK bij deze geldboeren.

Achterstanden

Trots kwamen de heren van de verzekeraars bij mij melden dat ze de levertijd van een polis sterk verbeterd hadden. Er was zelfs een speciaal team aangetrokken om de achterstanden in te halen. Nog niet zo lang geleden was de levertijd van hun polissen al teruggebracht van 1 jaar naar 3 maanden. Nu konden ze mij melden dat zij de polis binnen 1 week konden leveren. Tevreden leunden ze achterover.

Pesterig vroeg ik waarom het nog altijd 5 dagen moest duren?
Pesterig zei ik dat er verzekeraars waren die op dagverwerking zaten.
Pesterig vroeg ik waarom nieuwe klanten direct een polis ontvangen terwijl bestaande klanten nog altijd vele maanden/jaren moesten wachten?
Pesterig vroeg ik of bij hen nieuwe klanten dus belangrijker zijn dan bestaande klanten?

Maar ze weten het nu zeker: “Binnenkort zijn we definitief verlost van achterstanden”.
Pesterig zei ik dat ze datzelfde ook al in 1982 zeiden.

Goh, wat word ik een zuur mannetje.

Foute foto’s


Een Raad van Bestuur met de duurste buik in het midden.
Een man in een slecht zittend pak staande voor zijn leaseauto.
Een man met de telefoonhoorn aan het oor (of pen op een aanvraagformulier).
Een directeur die een personeelslid staand aan een bureau aanwijzingen geeft. (Met z’n vinger op het beeldscherm)
Een groepje mannen in een skybox bij de sponsor.
Een breedlachende vrouw met een headset waar het oogwit en tanden met Photoshop zijn gewit.
Een ideaal gezin met een lief blond meisje met krulletjes en een voetballende deugniet.Heeft u ook hele foute exemplaren laat anderen meegenieten… info@doorneweerd.nl

Imago NVA


De nieuwe voorzitter van het belangenvereniging NVA, Bob Veldhuis wil een imagoherstel van de verzekeringsadviseur. “Cowboys hebben het imago beschadigd” volgens Veldhuis. “Meld de snippenschieters bij de NVA!”
Gewoon het NVA bellen en die belt dan het AFM en die lost het dan op. Probleem? Opgelost dankzij de hulp van Bob.Hij weet natuurlijk ook wel dat het leven iets lastiger in elkaar zit. Verzekeringsadviseurs zitten al sinds mensenheugenis in het verdachtenbankje. Samen met notarissen, makelaars, banken en beleggingsadviseurs hebben ze deze last te dragen. De Consumentenbond en Radar hebben daardoor elke keer weer een smakelijk verhaal. De Wet Financiële Dienstverlening zal het imago hooguit een ietsepietsie kunnen veranderen.

Maar schoonmoeders blijven altijd schoonmoeders en verzekeringsadviseurs blijven altijd verzekeringsadviseurs.

Gouden Handdruk (nagekomen bericht)

Zojuist krijgen we bericht dat die vermaledijde strafheffing is “opgeschort”.

Onze Joop Wijn heeft bedacht dat het toch handig is dat mee te nemen in de discussies over de WW en het ontslagrecht. Dat is wel een beetje jammer. Ik zag de verzekeraars al met rooie koppen in allerlei vergaderingen zitten om als de sodemieter alle GoudenHanddruk-polissen om te zetten. Zoals het er nu naar uitziet blijven Handdrukken dus tot 30 juni gewoon Gouden Handdrukken.

(en na 30 juni wordt de wetswijziging alsnog doorgevoerd….)

Gouden Handdruk

Als het dienstverband van een werknemer met een werkgever beëindigd wordt, kan dit gepaard gaan met het verstrekken van een bepaald geldbedrag ineens. Soms wordt dat in het kader van een sociaal plan of gezamenlijke afvloeiingsregeling vastgelegd en dan worden vaak ook direct de uitgangspunten voor de berekening van dat bedrag afgesproken. In een individueel geval ligt niet direct vast hoe men tot een bepaald bedrag komt.
Op grond van het bepaalde in de Wet op de Loonbelasting 1964 behoort ook een dergelijk bedrag ineens tot het loon. Hierover zijn in principe loonbelasting en premies volksverzekeringen verschuldigd naar het progressieve tarief. Daar wordt niet iedereen gelijk vrolijk van.

Heeft u het geld niet direct nodig of wilt u een eigen zaak starten of het gebruiken als aanvulling op uw pensioen dan volgt een relatief ingewikkeld traject. Wilt u er mee over lezen dan treft u bij “Lees meer” veel, heel veel meer informatie aan.

Wilt u  zich er zelf niet in verdiepen maar toch een objectief en onafhankelijk advies dan doen wij dat graag op uurtarief. Wel zo overzichtelijk zonder verborgen kosten. Even een emailtje of bellen.

Hier vindt u veel, heel veel meer informatie over de gouden handdruk en schadeloosstelling.

Ontbrekende lijstjes


Een weblog over het fraaie woord Risk Management.
Verzekeringsadviseurs kunnen vrij eenvoudig de klanten een overzicht geven wat ze hebben verzekerd. Polisnummer, soort verzekering, verzekeraar, etc. Soms zelfs allemaal online. Klapperdeklapperdeklap. Tevreden leunt men achterover.Het is echter wel een beetje vervelend als door klanten gevraagd wordt om
. Een lijstje met risico’s die iemand niet verzekerd heeft.
. En een lijstje van risico’s die uberhaupt niet te verzekeren zijn.
. En een lijstje van zaken die zijn uitgesloten op een verzekering.

Dat zijn veel interessanter lijstjes maar dergelijke lijstjes kan bijna niemand in de branche verstrekken.
Het is maar hoe hoog de lat gelegd wordt.

Arbeidsongeschikt

Het huilen stond de man nader dan het lachen.

Hij had bij ons een arbeidsongeschiktheidsverzekering aangevraagd. Terecht was er door de verzekeraar een uitsluiting voor psychische klachten opgenomen. Hij liep al een paar jaartjes de deur plat bij psychologen en psychotherapeuten.
“Maar ik doe er tenminste wat aan terwijl de meeste mensen er gewoon mee doorlopen. Dus ik loop veel minder risico.”

De medisch adviseur van de verzekeraar vatte hun opstelling echter kort en bondig samen:
“U verwacht toch niet dat we een brandend huis gaan verzekeren?”

Wij kregen daarna een boze klant en boze medisch adviseur aan de telefoon.
De man: “Ik wil daar nooit meer verzekerd zijn!”
De verzekeraar: “Die man snapt toch wel wat we bedoelen?”

Tja, ik ben niet boos maar wel moedeloos.