Duiken op de Malediven

– Verzekeringen is flink provisie verdienen maar dat vertellen tussenpersonen nooit.
– U vraagt de slager toch ook niet hoeveel hij op zijn biefstuk verdient.
– De makelaars en notarissen verdienen vaak veel meer.
– De verzekeraars proberen assurantieadviseurs te lijmen met hoge provisies.
– U zou eens moeten weten wat verzekeraars eraan verdienen.
– Kijk maar naar die grote gebouwen.
– Het is ook altijd bruto terwijl er heel veel kosten vanaf gaan.
– Weet u hoeveel duiken op de Malediven kost?
– En al die congressen, software, cursussen en vergunningen?
– Duur personeel, lease auto’s en kostbare kantoorlocaties.

Hoeveel geld tussenpersonen verdienen aan polissen gaat een klant dus geen donder aan !

Tenzij een klant er natuurlijk om vraagt,
want dan vertelt elke tussenpersoon het altijd gewoon.

Anders is hij de klant kwijt.

Geen flauw idee

Nederlandse werknemers hebben geen flauw idee welke secundaire arbeidsvoorwaarden voor hen gelden (61 procent). Dit terwijl ze aan dit soort voorwaarden (pensioen, ziektekosten, WAO-hiaat etc.) veel waarde hechten (78 procent). Dit zijn de resultaten uit een onderzoek van Aon Consulting.

Gelukkig heeft de directievoorzitter Reinier Hinse diep nagedacht over de conclusie:
“Is de informatieverstrekking hierover niet goed, dan leidt dat tot ontevreden werknemers,”

Wat denkt hij daar dan aan te gaan doen?
“De informatieverstrekking moet verbeterd worden.”

Wow. Diep, heel diep.

Maar ik leer snel:

Van ons eigen Perscentrum: Bij een onderzoek naar de tijdsbesteding blijkt dat directievoorzitters teveel tijd moeten besteden aan eigen onzinnige onderzoeken.
Het probleem kan worden opgelost door minder tijd besteden aan onzinnige onderzoeken.

MKB-ers

In het blad Fusie en Overname staat te lezen dat van oudere MKB-ers slechts 88% verzekerd is voor overlijden. En dat ze ook heel weinig verzekerd zijn voor arbeidsongeschiktheid. De onderzoekers van Centraal Beheer Achmea, Jonger Advies Corporate Finance en Staalbankiers vinden dat mensen zich meer moeten verzekeren.

Natuurlijk vinden die verzekeringsjongens dat.
Want die verzekeringsjongens willen gewenste antwoorden.
En die verzekeringsjongens hebben dus weer free publicity gekregen.
Maar die verzekeringsjongens lopen al vele jaren achter de feiten aan.

Het feit dat MKB-ers zich slecht verzekerd hebben, heeft alles te maken met het feit dat de verzekeringsbranche hun werk niet goed doen.

Er worden door die verzekeringsjongens zelden persoonlijke gesprekken met MKB-ers gevoerd.
Er is geen lobby werk in Den Haag voor die MKB-ers om hun positie te verbeteren.
En er wordt slechte en gekleurde informatie aan MKB-ers verstrekt in de vorm van makkelijke folders.

Dus verzekeringsjongens van Achmea: Ga aan het werk en schei uit met die onzinnige onderzoeken.
Het zou toch jammer zijn dat jullie, na een slecht pensioenadvies aan een eigen MKB-er, tegen hem moet zeggen; ” Ach, Mea Culpa, we waren even bezig alles eerst te onderzoeken.

Maffia

24 september was de vice-voorzitter van de NVM , de heer Wim van Kampen, te gast tijdens de uitzending van Kassa. Onderwerp van gesprek was of makelaars voldoende de belangen van hun klanten behartigen. Naar aanleiding van het handelen van de VARA dient de NVM een klacht in bij de Raad voor de Journalistiek. Er zijn door Kassa insinuaties gedaan zonder deugdelijke onderbouwing. De NVM is van mening dat de uitzending getuigt van een populisme dat niet hoort bij een zichzelf serieus nemend consumentenprogramma. In het programma werd het boek “Makelaar of Maffia” besproken.

Wat een sufferds daar bij de NVM. Deze vice-voorzitter heeft blijkbaar nog geen kaas gegeten van media. Als je geschoren wordt Wim, door Kassa, Radar, Ook dat nog of een ander consumentenprogramma, dan moet je stil zitten en je niet bewegen.

Al jaren maken programma’s zoals Kassa en Radar met een vaste regelmaat gehakt van makelaars (en van verzekeraars en hypotheekadviseurs en tussenpersonen, etc…) En dat lukt ze soms heel aardig. Denk maar eens aan de Dexia-affaire.

Ik ben graag aanwezig bij die zitting van de Raad van Journalistiek.
De uitspraak zal ongeveer luiden: “Het programma Kassa heeft tijdens de uitzending het woord Maffia gebruikt; en dit is door Kassa onvoldoende onderbouwd.”

Van Kampen krijgt na afloop een schouderklopje van zijn andere Bestuursleden:
“Complimenten Wim, je hebt ons imago gered.”

Matglas

Bob Veldhuis, de voorzitter van de branchevereniging NVA, heeft vorige week tijdens een congres het imagoprobleem van de verzekeringsbranche aan de kaak gesteld. Sleutelwoorden hierin zijn begrippen als vertrouwen, integriteit, kwaliteit en onafhankelijkheid. “Het leveren van diensten blijft een kwestie van vertrouwen en integriteit en dat is moeilijk te meten”.

Bob hoeft zich geen zorgen te maken over het imago probleem van de branche.
De branche staat als sinds mensenheugenis in een kwaad daglicht.
En dat zal door Bob zijn inspanningen en wensen niet veranderen.
Interpolis probeert het lovenswaardig met hun reclamecampagne “glashelder”.
Glashelder? Matglas!

Ik ben geen psycholoog maar ik betwijfel of dit beeld zal veranderen als de branche zich tiptop zal gedragen.
Je hebt in de samenleving altijd een schopstoel nodig.
Zonder verzekeringen zouden programma’s als Radar en Ook dat nog niet bestaan. De Consumentenbond zou ook een flink aantal leden minder hebben.

“We” zitten gelukkig niet alleen op de schopstoel. We hebben ook nog makelaars, notarissen en autoverkopers.

Wij zijn niet blij

Als een klant roept: “Doe mij die verzekering maar” moet je als de sodemieter een aanvraagformulier hebben. Een mooier koopsignaal kun je immers niet krijgen.
Maar het is dan wel handig als je ook een aanvraagformulier hebt.

Het is nu 2000 en elke tussenpersoon had tientallen hangmappen met voornamelijk verouderde aanvraagformulieren. Dat werd me te onhandig. Ik heb dus in dat jaar vele honderden formulieren gescand en op internet gezet. Behoefte was er zeker: al meer dan vijf jaar dagelijks vele duizenden downloads. De site Koopeenpolis.nl is inmiddels niet meer weg te denken uit de verzekeringswereld.

Maar die introductie van de site was wel behoorlijk spannend. Mag ik dat wel? En hoe zouden de verzekeraars reageren?
Ik hoefde niet lang te wachten.
Drie dagen later belde een jurist van de DAS Rechtsbijstand. Mijn ergste nachtmerrie leek uit te worden. Ruzie krijgen met de DAS is immers behoorlijk slecht voor je nachtrust.

“Doorneweerd, we zijn niet blij met het feit dat onze formulieren op je site staan”
“Wilt u er voor zorgen dat deze onmiddellijk van de site worden verwijderd”
“Wij hadden het beter gevonden als u eerst met ons overlegd had.”

Een beetje sarren doe ik graag, maar niet met 250 juristen ………….

“Wij hebben de formulieren namelijk veel beter gescand, dus u krijgt van ons nieuwe toegezonden”.

Die hele diepe zucht toen in 2000: die was van mij.

Hertenbiefstuktoeslag

Alle verzekerden van zorgverzekeraar DSW ontvangen op de premie voor de basis zorgverzekering 10% korting. DSW hoopt hiermee gevechten om collectieve contracten uit de weg te gaan.

Handig van DSW. Je moet immers proactief zijn als kleine zorgverzekeraar.
De rest zal wel snel volgen. Wie biedt er meer?
Iedereen dus 10% korting en in december ook nog de zorgtoeslag.

Ik ga mij verschrikkelijk verheugen op die zorgtoeslag rondom kerst.
Daar kun je een extra duur lapje kerstvlees voor kopen.
Dit jaar is in de mode hertenbiefstuk.
Dus het wordt de zogenaamde hertenbiefstuktoeslag.

In januari komt de rekening voor de basisverzekering.
En daar was die toeslag toch voor bestemd.
Januari is dus speklapjesmaand.

Koeien

Ruim 93 procent van de Nederlanders blijft graag op de hoogte van het laatste nieuws. Dat was voor Reaal aanleiding om gisteren een aantal nieuwsschermen te installeren op drukke NS-perrons, waar elke vijf minuten de laatste ANP-headlines zijn te lezen.

– Nationale-Nederlanden is nu van plan worsten te verkopen in de vorm van hun eigen logo.
– Aegon schijnt te overwegen de actuele tijd te projecteren op de wolken.
– Amev komt met een eigen kledinglijn.
– De stoepbanden zullen door Elvia gebruikt worden met reclame voor extra reisvoordeeltjes.
– De naam Delta Lloyd wordt op de schil van de komkommers gebrand.
– DAS Rechtsbijstand gaat koeien voorzien van sandwich-borden met hun advertenties erop.

Corporate image creëren heet dat in marketingjargon.

Een mooi voorbeeld van hoe dat mis kan gaan, is de reclame van Nationale-Nederlanden (NN).
Jarenlang hadden ze hun logo achterop streekbussen staan. Bij een onderzoek naar de bekendheid van dit logo bleek het merendeel van de respondenten bij het NN-logo de link te leggen naar een busmaatschappij. Busje komt zo.

Feestje

Gisteren de Pensioendag van Zwitser Leven.
Elk jaar een klein feestje. Met 600 pakken met dassen in een zaaltje gezellig praten over je vak.

Arthur Docters van Leeuwen het vleesgeworden gezag van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) kwam ook langs en mocht een kwartiertje ons zachtjes toespreken. Het werk van de pensioenadviseurs zal namelijk vanaf 1 november door Arthur worden gecontroleerd.
Maar Arthur hoort eigenlijk niet op een feestje.

“Wie van jullie pakken heeft zijn zaakjes al op orde?”

Een siddering. Een paar vingertjes gingen omhoog.

“Wij gedogen niet”
Muisstil

“1 november starten we de controle.”
De pakken hoorden hem, zagen hem en knepen hun billen samen.

’s Ochtends had ik, om volstrekt onduidelijke redenen, ook een zwart pak aangetrokken.
Cabaretier Guzman, die even kwam schnabbelen, vond zijn laatste begrafenis een stuk gezelliger dan dit congres. We hebben maar om zijn grap gelachen.

Bedankt Arthur, we zullen je nog eens uitnodigen voor een feestje….

Gebroken heup

Op de site Zorgplanet staan een aantal heldere voorbeelden over de consequenties van ons nieuwe Zorgstelsel.

De meest in het oog springende voorbeeld is die van “Els de Groot”. Zij is 67 en samen met haar man Fred (69) ontvangen ze een gezamenlijk inkomen (AOW en bedrijfspensioen) van € 31.080.
De totale kosten voor de verzekering bedragen per jaar € 4.022,-.

Stel we voegen aan deze gegevens nog toe:
1. Het maximale eigen risico.
2. Een gebroken heup.

Wat zijn dan de pijnpuntjes op een rij?
Pijnpuntje 1. Ze verliest de No-claim van € 255,-
Pijnpuntje 2. En ze krijgt een eigen risico van € 500,- voor haar kiezen.
Pijnpuntje 3. En een gebroken heup

Een heupfractuur met een heupfactuur